Blekt Degerfors tog en poäng i Gävle

Nej, det ville sig inte riktigt för Rö’vitt på Gavlevallen. Efter en ganska väl genomförd första halvlek hade laget svårt att få spelet att fungera i den andra. Matchen slutade 2-2 och lagen fick dela på poängskörden.

Gefle tog ledningen redan i den tredje matchminuten när en retur damp ned vid fötterna på hemmalagets Jacob Hjelte. Ledningen fick hemmalaget ha i ganska exakt 18 minuter innan Pashang Abdulla kvitterade. Efter ytterligare 18 minuter gjorde Abdulla sitt andra mål för dagen och sitt fjärde för säsongen, vilket gjorde att han klev upp som skytteligaledare. Degerfors hade bud på fler mål, men Gefles målvakt stod för flera fina räddningar. 1-2 stod sig halvleken ut.

Den andra halvleken inleddes med en jättemöjlighet för Gefle men Oscar Wallin höll sig framme och blockerade skottet. Hemmalaget hade ett rejält momentum i inledningen av den andra halvleken och kvitterade i minut 51. Båda lagen ägnade resten av matchen till att gå för ett ledningsmål. Även om Degerfors lyckades skapa någon enstaka möjlighet så var det i ärlighetens namn Gefle som var närmast att gå segrande ur den här tillställningen, baserat på hur den andra halvleken utvecklade sig.

Ingen presskonferens ägde rum på Gavlevallen. Huvudtränare William Lundins kommentarer om matchen kommer senare under tisdagen.

Matchfakta

Mål: 1-0 Jacob Hjelte (3′), 1-1 Pashang Abdulla (21′), 1-2 Pashang Abdulla (39′), 2-2 Jacob Hjelte (51′).

Varningar Degerfors IF: Bernardo Morgado, Mamadouba Diaby.

Varningar Gefle:

Startelva: Jakobsson – Morgado, Diaby, Moro – Wallin, Holmén (ut 61′), Demirol, Ohlsson, Mammar – Lindgren, Abdulla (ut 82′).

Ersättare: Forsell, Vukojevic (in 82′), Fisic (in 61′), Kassi, Grönborg, Bichis, Hedén Lindskog.

Domare: Jasmin Svraka

Publik: 1 037