Bitter förlust mot Sirius

Spelmässigt förde Degerfors matchen, men det var Sirius som tog alla tre poäng. Uppsalalaget vann med 2–1 och delade ut den fjärde raka förlusten för Rödvitt. En tung afton för Degerfors.

Sirius startade piggast och tog ledningen på en fast situation i den 17:e matchminuten. Alfie Whiteman räddade Adam Ståhls nick, men Nahom Netabay slog ostört in returen i öppet mål. Det var också på väg att bli rejäl uppförsbacke för Degerfors i anfallet efteråt, om det inte var för Sebastian Ohlsson och Oliver Ekroth som blockerade bollen och försvarade mållinjen.

Därefter vände det och DIF tog kommandot fullständigt, men bollarna flög både över målburen och vid sidan om, och när Degerfors tryckte på som mest i den andra halvleken slog Sirius Christian Kouakou kliniskt in 2–0 från ingenstans.

Hemmalaget reducerade till sist på tilläggstid, via inbytte Johan Bertilsson, och forcerade för en kvitteringsboll.  Slutet blev en rysare, men det ville sig dock inte – och den svidande förlusten var ett faktum.

– Det känns inte rättvist, men det är precis vad det är. Tyvärr kan det vara charmen med fotboll. Ibland förtjänar man att vinna men kan förlora – och vice versa. Det är fotboll. Men jobbar man på över tid så vill jag tro att det blir rätt, men just nu tycker jag lite synd om oss i den här matchen, säger Tobias Solberg, tränare i Degerfors.

Nikola Đurđić var ytterst nära att göra sitt första mål i Degerforsdressen när han slängde sig fram på en volley och Christos Gravius skruvade nästintill in bollen på frispark. Men Degerfors hade inte marginalerna med sig den här lördagseftermiddagen.

– Vi gör i mångt och mycket väldigt mycket bra, men tappar fokus på en fast situation, alldeles för billigt, och hamnar i underläge. Men jag tycker vi repar mod och styr mycket av matchbilden. Tyvärr är vi inte riktigt där i boxen och slår till bollarna som det behövs och lika kliniskt som Sirius, men all kredd till killarna som kämpar och sliter matchen igenom. 2-0-målet kunde ha tagit luften ur oss, men vi fortsatte kriga på och när vi gör 1–2 kändes det som att 2–2 skulle komma, men tyvärr.

Det hjälpte inte Degerfors i slutändan att prestationen var ett lyft gentemot de senaste matcherna, men det var återigen spelet i boxarna som blev avgörande. Sirius ledningsmål kom, ur Degerforsögon, till alldeles för lätt.

– Det är mycket som går fel på den fasta situationen, men framförallt blir vi bolltittande, istället för att falla ned och hjälpa Alfie att få undan returen. Det är dåligt försvarsspel från vår sida. Och framåt sitter det lite för mycket i huvudena. Vi kommer till lägena, men tar lite felbeslut, tar någon extra touch i stället eller passar när vi ska skjuta. Det är svårt att sätta fingret på det exakt, men vi kan absolut göra det bättre, säger Solberg.

Redan på onsdag får Degerfors en ny chans till att försöka skapa ett trendbrott, då borta mot topplaget Djurgården som Rödvitt besegrade hemma.

– Jag tror stenhårt på killarna vi har, och i det här läget är det bara att ge sig ut på träningsplan, gnugga på och blicka vidare mot nästa match. Även om vi förlorar mot Sirius finns det mycket spelmässigt som vi kan ta med oss.

Startelva:

Alfie Whiteman

Sean Sabetkar – Oliver Ekroth – Sebastian Ohlsson

Erik Lindell – Adam Carlén – Christos Gravius – Axel Lindahl

Abdelrahman Saidi – Victor Edvardsen – Nikola Đurđić

Byten:

66’ – In: Johan Bertilsson. Ut: Erik Lindell.

76’ – In: Jonathan Tamimi, Villiam Dahlström. Ut: Axel Lindahl, Nikola Durdic.

84’ – In: Sargon Abraham. Ut: Abdelrahman Saidi.

Varningar:

56’ – Nikola Đurđić (gult)