Bichis var närmast, men det slutade mållöst i Västerås

Det var en förhållandevis jämn tillställning som utspelade sig på Hitachi Energy Arena under tisdagseftermiddagen. Degerfors briljerade defensivt och Filip Järlesand, som inte spelat match för Degerfors på drygt ett år, visade prov på fint målvaktsspel.

Degerfors ställde upp med de spelare som inledde på bänken mot Karlstad. För första gången var Laxå-produkterna Jamie Bichis och Elias Pihlström wingbacks i startelvan och det var kanske på dessa två positioner som det hände mest. Bichis stod för flera fina aktioner och var den som var närmast att spräcka målnollan i minut 40, men målvakten i Västerås stod för en fin räddning.

Alexander Hedén Lindskog, kapten för dagen, visade prov på bryskt och resolut försvarsspel då han stoppade västeråsarnas framfart flera gånger. Annars var det två lag som under så gott som hela matchen turades om att ha kommandot och skapa lägen. Nyttiga 90 minuter i benen på många spelare och flera aktioner som bådar gott inför seriepremiären nästa vecka. Ett godkänt genrep från Degerfors och en stabil insats från samtliga spelare.

Matchfakta

Startelva: Järlesand – Gyamfi, Moro (ut 45′), Hedén Lindskog (ut 61′) – Bichis, Grönborg, Ilunga, Kassi (ut 61′), Pihlström – Bunjaku, Lindgren (ut 45′).

Ersättare: Jakobsson, Diaby (in 61′), Mammar, Holmén, Abdulla (in 45′), Demirol (in 61′), Bouzaiene och Morgado (in 45′).

Saknades: Mårtensson, Wallin, Vukojevic, Fisic, Forsell.

Mål:

Domare: Jim Eriksson