Besviket DIF tappade poäng mot Mjällby

Degerfors IF hade varken hunger eller rytm i spelet när Mjällby besökte Stora Valla. Då tappade även rödvitt viktiga poäng. Gästerna vann med 2–0 efter bland annat en drömvolley av Kadir Hodzic.

Det innebär även Degerfors är mer indraget i bottenstriden. Mjällby, på negativ kvalplats, är nu endast tre poäng bakom DIF.

– Alla matcher är viktiga för oss, men det är klart jag är besviken på att jag och ”Adde” (Andreas Holmberg) inte lyckas få ut energin på planen i dag i en så viktig match. Mjällby är lite hungrigare än oss och vi tävlar inte på samma sätt, säger Tobias Solberg, tränare i Degerfors.

Degerfors försökte hämta sig efter en trubbig första halvlek och satte bättre press på Mjällby i den andra akten. Johan Bertilsson var ytterst nära att kvittera på ett friläge, men istället kontrade Amin Sarr in 2–0 med ett kliniskt avslut i bortre hörnet.

– Sedan rinner tiden ifrån oss. Mjällby gör det bra, men vi är inte riktigt ”där” idag. Mjällby är organiserade och jobbar hårt för varandra medan vi är lite tröga med bollen och lyckas inte komma bakom deras backlinje. Vi fastnar för mycket med bollen, säger Solberg.

Augustivärvningarna Alfie Whiteman och Nikola Djurdjic debuterade i Degerfors, men det räckte inte för att Degerfors skulle skaka ett hårt arbetande Mjällby.

– Alfie gör en okej match och man kan inte kräva att ha ska ta målen som Mjällby gör. ”Niko” hade bara 30 minuter i kroppen, och hade en bra energi till en början men Mjällbys 2–0 tar lite död på det också. Men vi såg en hel del bra intentioner från ”Niko” och vi kommer ha stor nytta av honom, säger Solberg.

För Alfie Whiteman var det onekligen blandade känslor.

– Jag är glad över debuten i Degerfors, men det överskuggas lite av resultatet. Jag ville vinna och hålla nollan, men vi spelade inte vårt bästa och gjorde för många misstag. Vi får lära oss och justera dem tills nästa match och göra en bättre insats som lag, säger nyförvärvet som såg vad som var på väg att hända i den första halvleken.

Mjällby lyfte in flera bollar i borte straffområdet – och till slut fick Hodzic på en vacker volley som seglade in i mål.

– Crossbollarna fortsatte att komma in och jag försökte kommunicera det till laget att dom kommer djupt. Men förutom det målet och kontringen så tycker jag inte Mjällby hade så mycket klara lägen, så just nu känns det väldigt frustrerande.

Nu har du varit här några veckor, tränat med laget, sett dom spela och till slut även debuterat. Vad tycker du om kvalitén på allsvenskan?

– Jag tycker den är väldigt bra. Lagen här vill spela fotboll, och rulla bollen efter marken. Jag försöker göra mig hemmastadd med allting. Degerfors och människorna här har varit fantastiska mot mig och nu är jag laddad för att spela fler matcher och förbättra mig själv och laget. Som målvakt vill man komma in i det, känna sig trygg och ta rätt beslut på planen, säger Whiteman.

Britten är laddad för fortsättningen av allsvenskan, men tänker heller inte stressa över tabelläget.

– Självklart kommer det att vara en utmaning, men vi får ta match för match och försöka vinna i nästa omgång. Vi ska inte oroa oss för mycket över vad dom andra lagen gör, utan fokusera på vårt.

Dessvärre missar Seab Sabetkar och Abdelraham Saidi nästa omgång. Båda drog på sig sitt tredje gula kort för säsongen mot Mjällby. Axel Lindahl utgick skadad i slutet på den första halvleken efter att fått en cykelspark mot käken.

Startelva

Gustav Granath – Sean Sabetkar – Sebastian Ohlsson

Axel Lindahl – Adam Carlén – Christos Gravius – Ferhad Ayaz

Johan Bertilsson – Victor Edvardsen – Abdelrahman Saidi

Byten:

45+3’ – In: Oliver Ekroth. Ut: Axel Lindahl.

60’ – In: Nikola Djurdjic. Ut Ferhad Ayaz.

77’ – In: Sargon Abraham, Erik Lindell. Ut: Gustav Granath, Abdelrahman Saidi.

Varningar:

7′ – Sean Sabetkar (gult kort)

59′ – Abdelrahman Saidi (gult kort)