Bertilsson blev ”Månadens spelare”: ”Försöker bara göra mitt bästa”

Johan Bertilsson har blivit utsedd till ”Månadens spelare” i superettan. Bertilsson, som var nominerad tillsammans med lagkamraten Oliver Ekroth och GIF Sundsvalls målkung Pontus Engblom, får utöver den fina utmärkelsen även 10 000 kronor att dela ut till någon del av Degerfors Idrottsförenings verksamhet.

Det är lagkaptenerna i superettanklubbarna, tillsammans med journalister och representanter från Svensk Elitfotboll och Unibet, som röstar fram vinnaren.

Juli var en bra månad för Degerfors IF men uppenbarligen också en bra månad för dig. Vad är det som sticker ut när du tittar tillbaka på juli?

– Vi har känts starka och blivit bättre och bättre hela tiden. För egen del sticker såklart tre mål mot Öster på Stora Valla ut. Ett roligt minne, säger Johan Bertilsson.

Du kom till klubben som en riktigt profilvärvning. Med det i åtanke, vad betyder det att få den här typen av utmärkelse så tidigt på säsongen?

– Det är jätteroligt. Jag har höga krav på mig själv och visste att jag kom till ett bra lag, så jag kan inte säga att jag är förvånad över att det har gått bra. Jag har fått tränarnas förtroende och dessutom är sättet vi tränar och spelar på något som passar mig väldigt bra. Man blir hungrig på mer hela tiden.

Vad tycker du om valet av ”Månadens spelare”?

– Haha, det där är svårt. Jag känner väl att jag är med och bidrar och tillsammans spelar vi jäkligt bra fotboll. Jag försöker bara göra mitt bästa. Det känns extra roligt att det är kollegor i övriga lag som är med och röstar. Det är en fin komplimang. En ära med tanke på att det finns så många skickliga spelare både i laget och i ligan.

Nu kommer du få dela ut 10 000 kronor till någon del av klubben. Hur känns det?

– Det känns bra, såklart. Pengarna kommer komma till bra användning och det känns roligt att få dela ut dem.

Senast ”Månadens spelare”-titeln hamnade på Stora Valla var i oktober förra året. Vinnare då var Erik Björndahl.