Ayaz historisk målskytt när DIF tog första segern

Efter en tung säsongsinledning lossnade det till slut för Rödvitt. Under måndagskvällen gjorde klubben sina första allsvenska mål sedan 1997. Målen räckte dessutom till seger mot IFK Göteborg.

Matchen på Ullevi blev en fartfylld och samtidigt ganska märklig nagelbitare som slutade 2-3.

Hemmalaget IFK började bäst och höll på att ta ledningen redan efter en minut och 40 sekunder. Slovakiske superstjärnan Marek Hamšík vann boll en bit in på Degerfors planhalva och slog en genomskärare till Tobias Sana som med några snabba bolltouch hittade fram till en fri Kolbeinn Sigþórsson. Ismael Diawara kom ut i tid och gjorde en, skulle det visa sig, enormt viktig räddning.

Blåvitt förde sedan spelet under den första halvleken, men det var Degerfors IF som tog ledningen. Ett mål föreningen väntat på i 24 år.

Det var en kontring. Sargon (Abraham) hade bollen och jag tog i allt vad jag hade. Jag skrek: ”Släpp den till höger!” Han släppte den, jag tog med den i steget och det var blött så man skulle ju skjuta längs marken. Jag provade att skjuta och den gick in vid bortre stolpen, säger målskytten Ferhad Ayaz om sin historiska fullträff i 27:e matchminuten.

Bollen smet in mellan handskarna på Blåvitts målvakt Giannis Anestis som inte stod för ett helt övertygande ingripande.

– Det är alltid kul att göra kontringsmål. Det älskar jag. Särskilt när man är så här snabb, säger Ayaz med glimten i ögat.

När väl ett mål var gjort kunde DIF liksom inte sluta. I 38:e minuten slog Victor Edvardsen ett inlägg till Johan Bertilsson som omarkerad i straffområdet kunde nicka in 0-2. Bertilsson gjorde sedan 0-3 direkt i början av den andra halvleken. Ferhad Ayaz, på högerkanten, gjorde ett inspel längs marken. Bertilsson tog emot bollen och placerade in den vid Anestis högra stolpe.

Därefter såg Rödvitt ut att tappa allt. IFK Göteborg reducerade genom Hosam Aiesh redan i 52:a minuten. Aiesh rusade in med bollen i straffområdet och avslutade distinkt. 1-3. I 74:e minuten gjorde Alexander Jallow en fin lyftning som Kevin Yakob stötte in. 2-3 och tryck på nykomlingen från Värmland. Men trots att Blåvitt under de avslutande minuterna radade upp farliga hel- och halvchanser lyckades de inte få bollen i nät.

En lika viktig som historisk seger för Degerfors IF i den allsvenska återkomsten.

– Vi visade prov på ett självförtroende och var mycket rörligare. Vårt passningsspel stämde. Det är egentligen väldigt många bitar som förbättrats om man jämför med det två första matcherna, säger tränare Andreas Holmberg.

Som alltid i fotboll handlade det om små marginaler. Hur viktig var Ismael Diawaras räddning precis i början av matchen?

– Otroligt viktig, otroligt viktig. Det hade kunnat bli helt annorlunda om vi hade släppt in ett mål där. Vi höjde oss direkt efter det och tog tag i vårt spel. Grabbarna visade karaktär.

Vad är du mest nöjd med i spelet?

– Ska jag vara helt ärlig är det de sista 20 minuterna och då kan förstås folk fråga sig varför. Jo, för att vi har varit lite stukade efter de två första matcherna. Vi ledde med 0-3 och släppte in två mål. Jag tycker det är enormt starkt att vi ändå lyckades reda ut det. Det visar vilken karaktär vi har i det här laget. Sedan finns det tekniska detaljer som är mycket bättre i den här matchen jämfört med de två tidigare.

Vad var det som hände under de där sista 20 minuterna?

– Vi släppte in enkla mål och lyckades inte få tag i bollen ordentligt. Vi pratar om att vi vill ha bollen, vända på spelet mycket, låta motståndarna springa, vilket vi lyckades med långa stunder i den första halvleken. Vi fick inte riktigt kontroll på matchen i den andra halvleken. Samtidigt visste vi att vi mötte IFK Göteborg som är tunga att möta, som lyfter långt och vinner andrabollar. Det är en svår uppgift. Vi löste det dock och det är fantastiskt.

Det var en rejäl uppryckning jämfört med de tidigare matcherna. Det gick också på ett helt annat sätt att känna igen det Degerfors vi såg förra året. Varför hände det nu?

– Jag vet inte. Vi har pratat mycket om vad som egentligen är vårt spel. Många har sågat oss och ifrågasatt om vi verkligen ska spela det spel vi gjorde i superettan. ”Man har ju sett i de två första matcherna att det inte fungerar.” Problemet är bara att vi inte har gjort det. Vi har inte spelat det spel vi vill spela. Med den farten, med det självklara självförtroendet och alla de bitarna. Det tycker jag att vi lyckades göra nu. Veckan som gick visade vi bilder från förra matchen mot IFK Göteborg. Den på försäsongen. Vi har jobbat väldigt mycket med de positiva bitarna och jag tror och hoppas att det blev en nyckel för oss.

På söndag åker Rödvitt till Blekinge för måndagens match mot Mjällby AIF.

Startelva och byten

Ismael Diawara

Sean Sabetkar – Oliver Ekroth – Sebastian Ohlsson

Ferhad Ayaz – Adam Carlén – Christos Gravius – Anton Kralj

Sargon Abraham – Victor Edvardsen

Johan Bertilsson

71 minuter: Abdelrahman Saidi ersatte Sargon Abraham och Jonathan Tamimi ersatte Ferhad Ayaz.

78 minuter: Nicklas Maripuu ersatte Christos Gravius.

90 minuter: Adhavan Rajamohan ersatte Johan Bertilsson.