23/4
19:00

Askås ny huvudpartner till Degerfors IF: ”En av våra största partners på många år”

E-handelsleverantören Askås tar klivet in i fotbollsvärlden och under 2023 kommer bolaget stötta och vara huvudpartner till Degerfors IF. Ökad synlighet nationellt, fler affärer och ett stärkt varumärke på hemmaplan i Värmland är målsättningen.

– Det känns jättebra att vi kommer ha ett tajt samarbete med DIF under den kommande allsvenska säsongen, säger Peter Smersfeldt, marknadschef på Askås.

Degerfors IF och fotboll på Stora Valla – något mer genuint värmländskt är svårt att hitta. Addera allsvensk nivå och nationell exponering så blir helheten väldigt attraktiv.

Det var dessa faktorer som gjorde att Degerfors IF blev en del av planeringsarbetet med Askås marknadsstrategi för 2023. När den första kontakten sedan togs i slutet av november så stärktes den positiva känslan.

– Jag fick direkt ett väldigt bra intryck av Degerfors när jag hörde av mig. Diskussion med Leif Olsson har hela tiden varit positiv och det kändes verkligen rätt från första början, säger Peter Smersfeldt.

Leif Olsson är en minst sagt välkänd Degerfors-profil – mer eller mindre uppväxt på Stora Valla och åtskilliga säsonger i DIF:s A-lag. I dag är han marknadsansvarig för klubben, en roll han haft i nio år. Partnerskapet med Askås lyfter han fram som betydelsefullt och viktigt på flera sätt.

– Askås är en av våra största partners på många år. Det är dessutom extra kul att ni har en så stark värmländsk identitet. Jag tror verkligen att vårt samarbete kan bli riktigt bra för bägge parter, säger Leif Olsson.

Askås är ett techbolag i e-handelsbranschen. Den huvudsakliga produkten är den egenutvecklade e-handelsplattformen som används av flera av Sveriges ledande e-handlare. Att bolaget nu tar plats på en allsvensk fotbollsarena är ett nytt inslag i Askås marknadsföring.

– Det här är en stor och väldigt medveten satsning från vår sida. Vi vill stärka vårt varumärke och nå ut nationellt. Därmed ska vi både få in fler affärer i form av nya e-handlare och även attrahera framtida medarbetare som en del i vår fortsatta tillväxt, säger Peter Smersfeldt.

Vid sidan av den rena affärsnyttan lyfter Peter Smersfeldt fram ytterligare positiva delar med partnerskapet.

– Jag har alltid hållit på Degerfors när det gäller svensk fotboll. Som fotbollsintresserad är det självklart jättekul att stötta Degerfors och ha ett samarbete med en allsvensk klubb. Dessutom ser vi fram emot att få ta med medarbetare, kunder och partners till Stora Valla under säsongen.

När det gäller idrott går det ju inte att utlova resultat på förhand. Men Degerfors IF:s marknadschef Leif Olsson tror och hoppas på en stark allsvensk säsong av det rödvita laget.

– Vi har gjort det väldigt bra i två år. Fjolåret var ju speciellt med en dålig start. Men hösten där vi avslutade med elva raka matcher utan förlust tar vi med oss in i den här säsongen, säger Leif Olsson.

FAKTA – Askås

Askås är ett mjukvarubolag som utvecklar, förädlar och skapar innovation kring den egna e-handelsplattformen. Parallellt med detta finns en växande tjänsteorganisation med utveckling av design, funktion och integrationer utifrån kundernas behov.

Omkring 250 e-handlare använder Askås e-handelsplattform. Exempel på kunder är Proteinbolaget, CAIA Cosmetics, Care of Carl, BRL Electronics, MaxGaming, Haupt Lakrits och Teknikproffset.

Askås grundades 1997 och fyllde därmed 25 år förra året. Bolaget har omkring 60 anställda. Huvudkontoret ligger i Säffle och i Karlstad finns ett helt nytt centralt placerat kontor med 40 arbetsplatser.

Dela

Degerfors IF
Kontakt
Måndag – torsdag 8:00 – 16:00
Fredag 8:00 – 12:00
Webbpartner
Copyright © 2024 Degerfors IF