Arvika borta i efterlängtad premiär

Efter en försäsong som varit närmast osannolikt lång är det äntligen dags för damerna att gå in i seriespelet 2020. DIF är i år nykomlingar i division 3 och åker imorgon till Solviksvallen för att möta IK Arvika Fotboll. Matchen startar klockan 19:30.

Säsongen har redan startat, men man kan säga att ni fick en lite annorlunda premiär. Berätta.

– Det blev WO (Walk Over). Jag trodde att vi skulle slippa sådant i år men det blev tyvärr så att våra motståndare inte fick ihop lag till matchen. Det är olyckligt, säger tränare Patrik Werner.

Nu blir det istället ”riktig” premiär borta mot Arvika. Är ni redo?

– Ja, det är vi. Vi har tränat under hela den tid vi inte fick spela matcher. Sedan har vi hunnit med två träningsmatcher efter uppehållet. Det är klart, vi vet inte riktigt var vi står eller hur motståndet kommer vara. Det har jag dålig koll på.

Ni är nykomlingar i division 3. Hur väl tror du att ni kan hävda er på den här nya nivån?

– Jag hoppas att vi ska kunna vara med i någon form av toppstrid, men jag vet som sagt inte. Vi kan bara bedöma egna laget och vi är mycket bättre nu jämfört med förra året. Vi har en bredare trupp och har blivit bättre i och med att vi tränat bättre. Vi börjar få struktur i både anfallsspel och försvarsspel. Träningsnärvaron är högre än vad den har varit tidigare. Jag tror att vi är bättre, men det är också det som krävs eftersom vi gått upp en serie. Vi hoppas kunna vara med i topp tre.

Formatet blir lite speciellt den här coronasäsongen. En match har ju redan fallit bort, men ni ska spela åtta enkelmöten i den här serien. Hur påverkar det ert säsongsupplägg?

– Man får inte många chanser i en sådan serie. Vi har åtta matcher kvar, så det gäller att vara bra direkt och inte göra massor av misstag. Om man förlorar några matcher direkt kan det vara över. Ett normalt år skulle det gå att rädda säsongen efter en sådan start. Nu går inte det. Det blir lite som cupfinaler hela tiden under hösten.

Är det några särskilda spelare i truppen man borde hålla ett extra öga på i år?

– Jag tycker att alla har blivit bättre. Vi har en jämn trupp. Sedan får vi hoppas att några kan sticka ut lite extra under hösten. Det behövs om man ska lyckas som lag.

Rödvitt ställer upp med följande lag mot IK Arvika Fotboll:

Moa Ivansson

Christin Hero – Alma Nielsen – Rosinda Carlsson

Tyra Eriksson – Maja Edlund – Rosie Orr – Jessica Karlsson – Ida Mattsson

Emilia Dahlström – Tilda Jäger Lindén

Avbytare: Tindra Pettersson, Jessica Axelsson, Sofie Petri, Emma Tryggvesson, Wilma Forsberg.