Årsmötet 2024 i korthet

78 st röstberättigade medlemmar hade under tisdagskvällen tagit sig till Stora Vallaskolans matsal för att deltaga i Degerfors IF:s 117:e årsmöte.

Årsmötet inleddes med en tyst minut där medlemmarna tillsammans mindes alla de som lämnat jordelivet. Därefter kunde röstlängden fastställas, mötets utlysande godkännas och dagordningen fastställas.

Valberedningen bestående av Erik Rosén, Alexander Hellqvist och Stefan Jacobsson hade föreslagit Karl-Erik Nilsson som ordförande till mötet och Bo Walldén som sekreterare. Så blev också beslutat. Justeringsmän och rösträknare blev Åke Persson och Leif Rosén.

Klubbchef Lars Weman gick därefter igenom styrelsens respektive sektionsstyrelsernas verksamhetsberättelser för verksamhetsåret 2023. Mötet fortsatte sedan med styrelsens förvaltningsberättelse (balans- och resultaträkning) för 2023 följt av revisorernas berättelse och resultatdisposition.

När alla siffror avhandlats kunde årsmötet besluta att styrelsen beviljas ansvarsfrihet. Punkten senare behandlade frågan om medlemsavgift för 2025. Mötet beslutade om en höjning av medlemsavgiften som från och med kostar 500 kr för individuellt medlemskap och 800 kr för familjemedlemskap.

Därefter följde val av styrelse för 2024 och där valde årsmötet följande konstellation:

Ordförande: Fredrik Rakar.

Ledamöter: Ulrika Eriksson, Lars Molén, Ulf Werner, Fredrik Jansson, Ola Svensson, Carolina Nyberg Höglander.

Suppleanter: Joakim Lundin, Suzanne Hällström.

Revisorer: Eva-Britt Andersson och Göran Karlsson.

Revisorsuppleant: Sven-Erik Eriksson.

Valberedning: Erik Rosén (sammankallande), Stefan Jacobsson och Alexander Hellqvist.

Under årsmötet behandlades en motion:

Förslag/motion till Degerfors IF,s årsmöte 2024-01-08
Att ha medlemskontakt och ge information är viktigt och det arbetar ju föreningen med på olika sätt till exempel via föreningens hemsida på internet, övriga sociala medier och mailutskick mm ..

För att än mer utveckla föreningens medlemskontakt föreslås att minst ett medlemsmöte per verksamhetsår genomförs utöver ordinarie årsmöte. Vad ska/kan behandlas på dess medlemsmöten?- (styrelsen sätter agendan) Exempel på agendaupplägg kan vara;

1. Övergripande om föreningen ( te x Styrelsens ordförande m fl informerar
    om pågående utvecklingsarbete, strategi ,visioner och målsättningar framgent
    avseende föreningens verksamhetsområden mm)
  2. Klubbchef m fl från sportkontoret om t ex CSR-arbetet, Marknadsarbetet
    partners/sponsorer,publikrekrytering och kravbild på föreningen/arenan från
    Sv FF mm.
  3. Ekonomi
  4. Sporten (Tränare/Sportchef) (fokus A-lag herr-dam ,akademin
    men alla berörda lag ska uppmärksammas)
  5. Övriga frågor

Fokus ; efter relativt korta dragningar borde det vara fokus på frågor från medlemmarna som är på plats fysiskt och de som deltar via länk. Det enklaste är ju att medlemmar kan sända in frågor i förväg innan mötet .Frågor som kan uppstå under/efter dragningarna på mötet , kan ju tas på plats från de fysiskt närvarande och/eller om man väljer en smart kommunikationslösning även för de som deltar via länk?
När i tid ska medlemsmöte genomföras?
Förslagsvis i juni eller september månad eller när styrelsen anser att det är lämpligt att genomföra ett medlemsmöte. Då intresset för vår kära förening är stort tror jag att ett dylikt initiativ kan ge medlemmarna än en starkare känsla av deltagande,att vara informerade och uppdaterade.

Medlem Anders Eriksson, Degerfors”

Styrelsens svar på motionen:

”Styrelsen tillstyrker motionen när det gäller att genomföra 2 medlemsmöten innan nästa årsmöte. Styrelsen föreslår ett medlemsmöte i början av september och ett under februari månad. Sportkontoret får föreslå lämpliga datum och kalla till medlemsmöte i samråd med styrelsen om årsmötet väljer att bifalla motionen.”

Årsmötet röstade bifall till styrelsens yrkande, vilket innebär att två medlemsmöten kommer att äga rum varje år.

Efter motionen behandlats fick medlemmarna möjlighet att ställa övriga frågor innan årsmötet avslutades.

När alla formaliteter avhandlats gick klubbchef Lars Weman igenom föreningens strategi 2024-2026, för de som stannade kvar efter årsmötet.

OBS! Protokollet är ännu inte justerat och årsmötets beslut har formellt inte trätt i kraft ännu. Ett giltigt protokoll från årsmötet kommer att tillhandahållas den som önskar när justering är utförd. Ovan text ska inte betraktas som ett protokoll.