Anton Ericsson tränar Degerfors IF U16

Vi fortsätter att dela med oss av framgångarna inom föreningens ungdomslag. Degerfors IF U16 spelar i den nationella serien för killar födda 02. De har en match kvar i sin serie och den spelas den 21 oktober klockan 14:00 på Stora Valla. U16 möter då J-Södra och har lite revansch att utkräva. Vi snackade med tränare Anton Ericsson som berättade om Degerfors IF U16s B-slutspel, där de i en haltande tabell just nu leder…

Vad innebär ett B-slutspel?
De fyra första i U16 nationell går till ett A-slutspel och resterande av hela serien bildar ett B-slutspel, vi är sex lag där och om något resultat faller in där så har vi chans att vinna B-slutspelet. Tipselit föreningarna i U16 är självskrivna till Nationell och sedan får man kvala in som mindre klubb. Så det är inte riktigt en division på det sättet, utan mer som en första in sluss till själva tipselit verksamheten. Tipseliten består av ungdomsakademierna runt om i Sverige.

Hur länge har du tränat Degerfors IF U16?
Det är mitt första år, i november har jag varit här ett år.

Men du är inte ensam som tränare?
Njae, på träningarna så har jag varit ensam men nu har vi träningsgrupp tillsammans med U17, så då har jag ju Niclas Mendritzki och Jonas Svensson med mig och under matcherna så har jag faktiskt med mig min käre far Lars Ericsson med mig som en allt i allo. Annars hade jag varit helt själv och det hade varit lite för tufft.

Har det varit tufft att hitta ledare och tränare för ungdomslagen?
Ja, det har varit svårt att rekrytera en assisterande till just U16.

Vad beror det på?
Jag tror att det har mycket med tid att göra. Ibland så tror jag att det kan vara så att man inte vill ta en assisterande roll, utan man vill hellre ha en huvudroll. Men jag tror att det är svårt att få folk till att ställa upp över lag och speciellt om man inte har någon koppling till gruppen. Jag tror att det är ett ganska stort problem generellt i idrottsrörelsen att  vi har svårt att rekrytera ledare, som vill lägga tid på det.

Vad är det som krävs för att bli en bra tränare/ledare?
Bara man har en sund syn på ungdomar och att man har lite kunskap så att man ändå kan bidra och att man visar att man är där för ungdomarna och deras skull och är engagerad, då tror jag att man kan komma ganska långt på det. I alla fall på ungdomssidan.

Hur har det sett ut i serien för U16?
Vår säsong har sett ut som så att tidigt i våras så var det kanske vi som hade det lite tufft, vi hade ett blandat lag, egentligen så ska våra killar vara födda 02 men under vissa matcher i våras så hade vi fler 03or i truppen. Så om man ser på antalet spelare i vårt lag så har det varit väldigt många och resultaten har under våren blivit mer och mer jämna och till vår fördel tycker jag. Framförallt om man bortser från resultatet så har spelet blivit bättre successivt under året och jag tycker att det är många som har tagit kliv under året, både i vårt U16 och även i P15 alltså 03orna.

Så det betyder att vi har en enorm tillväxt som kommer till nästa säsong?
Ja, det är en både stor och bred 03-grupp som kommer upp. Till skillnad från den 02-grupp som var lite smalare på cirka åtta, nio stycken. Så att det är en väldig skillnad på så vis, så det blir roligt.

Hur ser det ut med skyttekungar i U16?
Ja, vi har framförallt en som nu har kommit in på Fotbollsgymnasiet han heter Ludvig Fransson och han har gjort en hel del mål, jag försökte att räkna ihop dom förut men det ligger väl på en 10+ i alla fall på ungefär åtta matcher så kanske en 12, 13 mål och sedan har vi Viktor Lubeck som är lokal och som också har gjort en hel del mål, men som jag inte hunnit räkna ihop ännu.

Vad är tuffast som tränare/ledare för ett U16-lag?
Ja, jag vill ju fostra spelare som kan spela i A-laget och fostra spelare som nästan kan träna sig själva och ibland så tror jag att de tar resultatet lite för hårt, även om de själva har gjort en bra prestation. För någonstans så är det ju prestationerna som vi måste bygga upp och att göra dom bättre, för med bra prestationer så kommer der bra resultat tror jag. Vi fick beröm av IFK Norrköping när vi var där i våras, även fast vi fick stryk målmässigt så fick vi ändå beröm för vårt fina spel och då tycker jag att det kan vara en vinst i sig för många av våra killar. Sedan så klart kan man ju inte åka runt och torska och det har vi heller inte gjort under hela säsongen, det har varit någon match där det dragit iväg lite men det är ändå prestationen och att man som ungdomstränare måste fokusera på individen och det är det som ibland kan vara det svåra att hinna med.

Det är dina killar som kommer att spela i Allsvenskan för U17 nästa säsong. Hur kommer det att gå tror du? Jag pratade faktiskt med dem om det på träningen nu senast och jag sa att nu är varje pass en förberedelse till nästa säsong, nu måste vi tänka på att vi vill ge er så bra förutsättningar som möjligt och det handlar också om att ni kan ge oss tränare möjligheten att kunna hjälpa er och då fick jag frågan om vad jag trodde om deras chanser. Jag svarade att när ni spelar på er topp, då är jag inte orolig för det är en jäkla duktigt 02-grupp som kommer upp och som har flera spelare som jag tror väldigt mycket på och som kan ta väldigt bra kliv. Får de dessutom ha kvar de tränarna som är i U17 nu, då tror jag väldigt mycket på dom.

Stort tack till Anton Ericsson och lycka till U16 på söndag i matchen mot J-Södra hemma på Stora Valla med avspark klockan 14:00!

Fotboll för alla, alla till Valla!

Åsa Holmstrand