Anneli Bergdahl ny event- och evenemangsansvarig i Degerfors IF

Degerfors IF växer och det är nu klart att Anneli Bergdahl rekryteras som event- och evenemangsansvarig. Anneli kommer att ansvara för drift och utveckling av föreningens event, evenemang och hållbarhetsarbete.

Anneli har varit aktiv inom fotbollen i hela sitt liv både på och vid sidan av planen. Hon har bland annat spelat fotboll i över 30 år, varit tränare och distriktsförbundskapen i Värmlands fotbollsförbund. De senaste tre åren har hon drivit ett projekt inom Svenska fotbollsförbundet som handlar om att få in fler flickor med utländsk bakgrund i fotbollen.

– Jag har jobbat som lärare i 13 års tid och undervisat i svenska, engelska och spanska, men kände att jag ville prova någonting annat och då föll det sig naturligt att söka sig till fotbollen. Jag har alltid haft fotbollen vid sidan av mitt dagliga arbete. I mitt jobb på Svenska fotbollsförbundet har jag varit ute och genomfört aktiviteter kopplade till just fotboll ihop med jämställdhetsfrågor, integration, inkludering och värdegrundsarbete. Det är frågor som jag brinner för. Jag har aldrig jobbat i en förening tidigare även om jag haft många uppdrag ideellt, så jag ser fram emot att kunna påverka mer på plats och kunna jobba konkret med olika frågor, säger Anneli.

Att Anneli valde att söka sig till Degerfors IF var ingen slump. Hon har, som hon själv beskriver det, fått Degerfors IF i blodet och varit på Stora Valla sedan barnsben. Nu tar hon steget in bakom kulisserna och blir delaktig i arbetet runtomkring föreningen med evenemang och hållbarhetsarbete som huvudfokus.

– Hittills har det känts välkomnande, öppet och spännande. Min uppfattning är att Degerfors IF är en förening där man ställer upp och hjälper varandra. Jag ser verkligen fram emot att få köra igång och bekanta mig med alla krafter som finns i och runt Degerfors IF.

När Degerfors IF kliver in i en allsvensk säsong med publik är Anneli spindeln i nätet på matchdagarna. Hon har redan nu mängder med tankar om hur föreningen ska kunna utveckla upplevelserna på de evenemang som Degerfors IF arrangerar.

– Om man ska prata lite fyrkantigt och formellt om tjänsten, så kommer en del att handla om reglementen och bestämmelser kring matchevenemang. Säkerhetsfrågor till exempel. Jag ska också arbeta för att det kommer mer publik till Stora Valla och att vi tilltalar en bredare målgrupp. Jag vill att man ska kunna komma till Stora Valla även om man inte är fotbollsintresserad och ha en bra upplevelse. När det inte är säsong kommer jag att fokusera på hållbarhetsarbete (CSR), avslutar Anneli.

Klubbchef Lars Weman tycker att det känns bra att Anneli tackat ja till tjänsten och att föreningen nu kan utvecklas ytterligare vad gäller hållbarhet och evenemang.

– Anneli har gedigen erfarenhet av projektledning och hållbarhetsarbete, vilka jag bedömer är nyckelkompetenser för att Degerfors IF ska ta nästa steg inom evenemang och CSR. Jag är mycket nöjd med rekryteringen och jag ser fram emot att tillsammans med Anneli och resten av kansliet fortsätta utveckla arbetet med Degerfors IF.

Varmt välkommen till Degerfors IF, Anneli!