Anna Zander klar för Degerfors IF

Degerfors IF har gjort klart med målvakten Anna Zander inför säsongen 2022. 29-åringen kommer senast från Norrstrands IF och blir ett viktigt tillskott på målvaktssidan när laget gör sig redo för division 1.

Det var i Villastadens IF som allting startade en gång i tiden för kristinehamnstjejen Anna Zander. En klubb hon representerade från barnsben till och med 2018. Därefter har hon spelat i klubbar som Ämtervik, RIK Karlskoga och Norrstrands IF. Hon började som utespelare men sadlade om till målvakt som 20-åring. Hon beskriver sig själv som en tuff spelare som hatar att förlora.

– Det som utmärker mig som fotbollsspelare är ju framför allt min speluppfattning och min vinnarskalle. Jag går in hårt hela tiden.

Anna har, bortsett från att ha spelat fotboll på en hög nivå, även spelat innebandy på allsvensk nivå i Lockerud från Mariestad. På frågan varför det blev Degerfors säger hon att det dels handlar om att få prova något nytt, men även för att laget känns som ett bra alternativ i och med satsningen på division 1.

– Jag tror och hoppas att vi ska hålla oss kvar i division 1. För egen del hoppas jag kunna ta steg framåt vad gäller min egen utveckling och även bidra till att laget utvecklas.

Sportchef Sarah Bergman är nöjd med rekryteringen av Anna Zander och kommenterar nyförvärvet.

– I Anna får vi en stabil, stark målvakt som är bra i luftrummet. Vi är nöjda med att Anna har valt att representera Degerfors IF. Det känns riktigt bra att vi fortsätter att förstärka damverksamheten och vi kommer att jobba hårt framöver för att ta ytterligare steg framåt.

Varmt välkommen till Bruket, Anna Zander!