Allsvenskt träningsmöte för herrarna

För andra gången den här försäsongen ställs DIF mot en allsvensk konkurrent. Imorgon, tisdag, väntar möte med IFK Göteborg. Matchen, som spelas på Valhalla IP i Göteborg, startar redan klockan 16:00 och visas på Discovery+.

I den matchtrupp som ger sig av mot västkusten under tisdagsförmiddagen finns senaste nyförvärvet Abdelrahman Saidi, 21.

IFK Göteborg slutade tolva i allsvenskan 2020.

Nu ska ni ännu en gång möta en allsvensk konkurrent. Vad vill ni få ut av den här matchen?

– Vi vill fortsatt se intentioner i vårt spel. Att spelet stämmer, att vi hör hemma på den här nivån. Sedan vill vi att vissa ska spela lite längre tid än vad de gjort tidigare i år. Vi vill se att vi orkar hänga i med det vi vill göra, både offensivt och defensivt, utan att tappa i intensitet, säger tränare Tobias Solberg.

En som är med i matchtruppen är nyförvärvet Saidi. Han gjorde sin första träning med laget idag. Vad har du fått för intryck av honom?

– Spännande att kastas in direkt i ”Stisses” uppvärmning, med allt vad det innebär. Han undrade nog var han har hamnat. Det är en jätteduktig fotbollsspelare som vi har följt under åren i superettan. Han är bra på att producera framåt och är hårt arbetande. Han kan spela på många positioner och är en hyperintressant spelare. Han är ung men har ändå spelat många matcher på hög nivå. Har en jättebra högerfot.

Vad är IFK Göteborg för typ av motståndare?

– De hade ett lite kämpigt år men har mycket erfarenhet i laget. De vill säkert göra ett betydligt bättre år nu. De kommer säkert vara revanschsugna och har tillräckligt med kvalitet i truppen för att kunna vara med väldigt högt upp. Det blir en tuff uppgift.

När det gäller den egna truppen hade ni viss skadefrånvaro förra veckan. Hur ser det ut med spelarna som varit borta?

– Anton Kralj är fortsatt borta, men det är väl egentligen den enda. I övrigt var alla med på dagens träning och snart är det väl dags för Anton också.

Om du ännu inte har skaffat Discovery+ är ett bra tips att slå till nu! De erbjuder nämligen en superdeal på sitt årspaket. Skaffa årspaketet för 199kr/månad (ord. pris 299kr/månad). Om du fixar ditt abonnemang genom annonsen här nedan är du samtidigt med och stöttar Degerfors IF ekonomiskt. Använd koden DEGERFORS2021. Erbjudandet gäller till och med sista februari.