Aktivitetsdag fylld av glädje och energi

Igår bjöd Degerfors IF med partners in Degerfors och Karlskoga kommuners grund- och gymnasiesärskolor till en heldag med aktiviteter på Stora Valla. Under dagen fick eleverna prova på flera olika saker och utmana sig själva i bland annat bowling, speed shooting och olika rörelseaktiviteter.

Dagen inleddes med att eleverna hämtades upp av Degerfors IF:s spelarbuss, sedan följdes en dag fylld av aktiviteter vid Stora Valla-området. I Stora Halla fick eleverna testa på speed shooting, som går ut på att skjuta en boll så hårt man kan varpå en hastighetsmätare visar vilken hastighet bollen har när den skjuts i mål. I andra delen av hallen fanns en rink med två små mål där eleverna delade in sig i lag och gjorde upp i tempofyllda fotbollsmatcher.

– Alla elever var superengagerade och fick lära andra elever också. De fick också arbeta med olika samarbets- och värderingsövningar där man fick lyfta sina egna styrkor. Det var otroligt uppfriskande att se eleverna ta sig an de olika aktiviteterna och jag ser fram emot att få göra om det här nästa år igen, säger Anneli Bergdahl, event- och evenemangsansvarig i Degerfors IF.

Det var dock inte bara fotboll på schemat under dagen. Eleverna gav sig även ner till bowlinghallen för att sänka några käglor, vilket man gjorde med bravur. Full fart var det också ute på konstgräsplanen där bollekar av olika slag ägde rum. Extra kul blev det när herrlagets spelare Sean Sabetkar, Sebastian Ohlsson och Rasmus Örqvist dök upp och överraskade eleverna.

– Våra elever behöver ha en meningsfull fritid och komma in i sammanhang som inte bara har med skolan att göra. Eleverna fick utmanas utifrån deras egen förmåga och de gjorde det med stor glädje. Stort tack till Degerfors IF som lägger fokus på en målgrupp som vanligtvis inte kommer in i den här typen av miljöer på ett naturligt sätt. Alla hade jättekul och man kunde verkligen se glädjen hos eleverna. Det var en jättefin dag som betydde mycket för dem, säger Sandra Boman, rektor, Karlskoga kommun.

Eleverna avrundade sedan dagen med gemensam lunch på Stora Valla innan bussen tog med 70 mycket nöjda elever tillbaka till skolorna igen. Med sig hem fick eleverna fotbollströjor och vattenflaskor. En lyckad dag för alla inblandade.

Ett jättestort tack till våra fantastiska partners som gjorde aktivitetsdagen möjlig att genomföra:

StyRa & KD Solskydd ABFabriqen Group ABUniflex BemanningICA Maxi Karlskoga Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Karlskoga D-Lab – VF-Fastigheter