A-lagskontrakt för Elias Pihlström

Degerfors IF skriver A-lagskontrakt med den talangfulle mittfältaren Elias Pihlström. 17-årige Pihlström har tillhört föreningens akademi sedan i fjol och har sedan försäsongen 2024 tränat med A-laget. Hans kontrakt sträcker sig över 2026.

Elias Pihlström gjorde sina första fotbollsår i Laxå IF. Innan han sommaren 2023 hamnade i Degerfors IF:s akademi, hade han spelat i Skyllberg, Rynninge, Örebro och Adolfsbergs IK. I den sistnämnda klubben spelade Elias A-lagsfotboll i division 3.

Bortsett från några U21-matcher under 2023 är det först under 2024 som Elias bekantat sig med A-laget. Under träningsmatchen mot Sirius stod han för en mycket fin insats och bland annat så assisterade han Adi Fisic till 1-1-målet.

– Det känns jättebra. Målet jag hade när jag kom till Degerfors IF var att nå A-truppen, men jag trodde kanske inte att det skulle gå så fort. Jag tror jag haft nytta av erfarenheten och fysiken som jag fick när jag spelade seniorfotboll i Adolfsberg. Sedan hade jag en bra utveckling i akademin under 2023, säger Elias Pihlström.

– Som fotbollsspelare är jag kvick, teknisk och har bra spelförståelse. Jag gillar att bjuda publiken på lite show.

Patrik Werner om Elias Pihlström

– Jag får börja med att ge en eloge till Peter Palmqvist och akademin som hade koll på Elias och som rekryterade honom. När han kom hit så såg vi ganska snabbt att han var något speciellt och han gjorde bra ifrån sig i de U21-matcher han spelade i fjol. Han har imponerat på mig och tränarna under försäsongen med bra prestationer i både träning och match, så det känns mycket bra att ha med honom i truppen inför 2024.

Välkommen till Bruket, Elias Pihlström!