A-lagskontrakt för De Pievre ”Depi” Ilunga

Degerfors IF flyttar omgående upp jättetalangen De Pievre Ilunga till A-laget. ”Depi” som är född -06 och Degerfors IF är överens om ett treårskontrakt.

”Depi” kom till Degerfors IF i januari 2022 och har sedan dess tillhört föreningens akademi. Han har på senare tid tränat regelbundet med A-laget och fått mycket speltid i de två inledande försäsongsmatcherna.

– Jag hade nog föreställt mig att ett A-lagskontrakt skulle komma lite senare, men det har gått väldigt bra för mig på sista tiden. Det känns riktigt bra och det är ett kvitto på att hårt jobb lönar sig, säger De Pievre Ilunga.

– Jag känner att jag utvecklas hela tiden. När jag kom till Degerfors var jag inte van med spelet riktigt och det gick lite trögt. Men så fort jag kom in i det kändes det som att jag flög fram. Just nu tänker jag bara på att komma in i A-laget och göra mitt bästa. Jag hoppas att jag får chansen att debutera i Allsvenskan. Mitt fokus ligger på A-laget och min egen prestation just nu.

Sportchef Patrik Werner om ”Depi”

– ”Depi” har imponerat stort och är otroligt mogen för sin ålder. Han är utan tvekan en av de största talangerna vi haft i Degerfors IF. Han har gjort stora framsteg under försäsongen och blir bara bättre och bättre hela tiden. Det ska bli väldigt kul att följa honom de närmaste åren, han har en otrolig potential.

Huvutränare Tobias Solberg

– Det är väldigt kul att vi får fram egna spelare från akademin. Depi har verkligen visat framfötterna och tagit stora kliv under försäsongen. Vi ser att det finns en enorm potential i ”Depi” och det ska bli jättekul att få jobba med honom. Sedan gäller det för ”Depi” att ha fötterna på jorden och inte känna sig nöjd. En himla härlig spelare som trots sin ringa ålder kommit väldigt långt i sin utveckling.