3 sköna och viktiga poäng

1710 betalande åskade fick ikväll uppleva hela registret av känslor när Degerfors IF slutligen vann med 3 – 2 över Västerås SK efter att ha legat under från första halvlek. Målgörare för Degerfors blev Rasmus Alm, Erik Björndahl på straff och slutligen kvällens räddare i nöden, Jacob Ortmark. Tränare Stefan Jacobsson och Thomas Gabrielsson summerar matchen så här…

Thomas Gabrielsson: Först och främst så är det just nu väldigt surt att ha förlorat matchen. Men jag tycker att vi började första halvlek bra, Degerfors låg lågt och jag tycker att vi hade kontroll över vår speluppbyggnad och också kontroll i vårt försvarsspel. Andra halvlek så kommer de in med Björndahl och kommer med högre press och vi får det svårt att spela vårt spel och att sätta igång passningar och Degerfors trycker på i våg efter våg, efter våg så vi får inte igång vårt spel. Sedan får vi ändå in 2 -1 målet och det borde räcka för att vinna matchen, för då är det bara tio minuter kvar men sedan får Degerfors en straff och efter det så får de ett enkelt tredje mål, så det är bara att gratulera.

Stefan Jacobsson: Ja, det var ett tag sedan vi vann. Jag håller med Thomas, vi försökte att spinna vidare på det vi försökte att få fram i Trelleborg, att vara mer kompakta i vårt försvarsspel och inte gå bort oss i någon press utan vår målsättning var att vara så kompakta som möjligt och att kunna vara direkta när vi vinner bollen men ändå inte glömma av vår spelidé. Västerås är ett lag som är bra på att försvara sig och hade vi inte varit villiga att direkt ta anfallsspelet så hade vi nog haft svårt att skapa målchanser, det var så vi utgick ifrån vår första matchplan så att säga. Sedan blev vi lite för låga, Västerås höll enkelt bollen och tillslut så kom ju någon passning bakom men vi redde upp det mesta, det var ju inte så att de skapade chans på chans utan det var ganska låst, låst ifrån båda lagen. Sedan är Västerås ett lag som är i vårt skick, de har bara tagit en poäng på fyra matcher och har haft väldigt svårt att vinna på hemmaplan, så en förlorad andraboll och sedan plötsligt en drömträff på mål och det är 1 – 0 vilket känns jäkligt jobbigt och efter det så syntes det att vi hade det mentalt svårt att bearbeta det. Sedan i andra halvlek så flyttar vi upp i en högre utgångsposition i försvarsspelet och försöker att pressa och får ju då hela matchbilden på vår sida och slutligen så får vi 1 – 1 men då var det dags för nästa örfil, en hörna som de gör mål på och med tilläggstid på en 12 – 15 minuter kanske och då kändes det jäkligt tungt. Sedan får vi in en straff och har kontakt igen och så gör vi mål på övertid som alltid är jäkligt slumpartat men Jacob Ortmark har ju en bra bössa så det var tur att han använde den. Jag är oerhört tacksam för de här tre poängen och vi behövde dem ju jäkligt mycket. Västerås är ett bra lag som är svåra att komma igenom men vi trummar på bra och vi visar i den här matchen att vi ska bara vinna. Det var otroligt starkt och moraliskt att komma tillbaka och sedan vända med bara minuter kvar, så killarna ska ha så mänga plus de kan få!

Stort Grattis Stefan, Andreas, Tobias och hela det rödvita laget!

Nästa match är måndag den 24 juni klockan 19:00 på Gamla Ullevi och motståndet heter då GAIS.

Åsa Holmstrand