Inför Säffle hemma: ”Vi är taggade på att ta tre poäng”

Omgång 7 av Division 1 Norra Götaland står för dörren och Degerfors IF ställs under morgondagen mot Säffle SK. En bekant motståndare som man ställts emot flera gånger de senaste åren.

Säffle SK har hittills skrapat ihop sex poäng på sex omgångar, vilket placerar dem på en niondeplats i tabellen, precis under Degerfors som har åtta poäng. Senaste matchen Säffle spelade var mot IFK Hallsberg, vilken man vann med 1-0 efter mål av Alicia Frankert precis i inledningen av den andra halvleken. Laget inledde med fyra raka förluster men har nu spelat upp sig en aning och kommer till matchen mot Degerfors med två raka segrar i bagaget.

Degerfors har haft det något tuffare den senaste tiden. Det blev ett kryss i en målrik match mot Vänersborg som slutade 3-3 och senast förlust i länsderbyt mot Örebro med 2-0. En sur förlust, där Degerfors ägde stora delar av matchen. Senast Degerfors mötte Säffle var i semifinalen av det värmländska distriktsmästerskapet den 26 februari och då vann Säffle 2-1 efter att matchen gått till förlängning. Imorgon ska dock ett revanschsuget Degerfors göra allt för att ta tre poäng och klättra i tabellen. Degerfors målfarlige anfallare Tyra Eriksson ser fram emot att få beträda Stora Vallas gräsmatta och ta en ny seger.

Förlust i derbyt senast. Vad har du för tankar om den matchen?

– Jag tycker att vi gör en taktiskt bra första halvlek. Vi gör det vi ska och är där vi ska vara. I andra halvlek börjar vi lite knackigt, tycker jag. Vi är inte riktigt på plats som i första. Vi blir lite piggare efter första baklängesmålet och vågar trycka på lite mer framåt men då kommer det ett till baklängesmål.

Ni äger ju stora delar av matchen och för spelet under långa stunder. Känns det extra surt att förlora en match när matchbilden ser ut så eller tänker man förlust som förlust?

– Det är alltid tråkigt att förlora men det är ännu värre när man känner att man kanske skulle ha tagit poäng, så klart. Om man känner sig helt överspelade kan man ju ändå leva med en förlust.

Ni möter Säffle imorgon, som ni mötte på försäsongen senast och hade i serien förra året. Vad har du för tankar inför den matchen?

– Vi är ju väldigt revanschsugna på Säffle. Vi har ju förlorat matcherna vi spelat mot dem, så vi är taggade på att ta tre poäng. Vi har ju varit bättre än dem de andra matcherna vi spelat mot dem men ändå förlorat med uddamålsförluster. Vi är taggade.

Vad krävs för att vinna?

– Samma som i alla matcher. Att vi gör som tränarna säger och spelar efter den planen som vi lagt upp. Vi ska spela och försvara som ett lag. Vi ska våga komma till avslut, avslutar Tyra Eriksson.

Truppen:

Tillgängliga spelare: Anna Zander, Emma Tryggvesson, Rosie Orr, Sarah Bergman, Ida Henriksson, Emilia Dahlström, Elin Lindbäck, Rebecca Ståhlhammar, Jessica Karlsson, Erica Ericsson, Jessica Axelsson, Tyra Eriksson, Wilma Holgersson, Kathlene Fernström, Jamie Tiurianiemi, Alma Nielsen, Sofie Petri och Moa Ivansson.

Matchen börjar kl. 13:00 och spelas på Stora Vallas A-plan. Entrén öppnar cirka en timme innan avspark och inträdet kostar 50 kr. Du som inte har möjlighet att se matchen live, kan streama den via Spiideo. Det kostar 59 kr att streama matchen och intäkterna går till damlaget. Klicka på den här länken för att komma till matchen.

Tack till våra årskortsinnehavare!

Conny Svensson, Nicklas Neuman, Håkan Lennartsson, Patrik Werner, Nicklas Eriksson, Mayvor Åsbom, Anette Blom, Henrik Strömlund, Charlotte Silverhjelm, Hugo Forsberg, Mats Brohagen, Gudrun Nilsson, Herman Carlsson, Inga Maj Sundqvist, Ulf Werner, Anna Sundqvist, Stig Ove Nilsson, Fredrik Rakar, Carolina Hamberg, Lars Weman, Bengt Arne Olsson, Liselott Wahlström, Dan Ackefur, Mattias Hermansson, Kristina Olsson, Kennet Karlsson, Börje Söderström, Liselotte Evaldsson, Håkan Lennartsson, Åke Persson, Tommy Kihl, Robert Johansson, Siv Mattsson, Liselotte Evaldsson, Per Mattsson, Olof Andersson, Henrik Lilja, Roger Werner, Johan Rosenqvist, Annelie Rosenqvist, Rikard Werner, Anders Larsson, Andreas Friman Zetterman, Johan Wargclou, Anneli Zander, Tomas Zander, Andreas Björk, Sigvard Bengtsson, Lina Gustafsson, Sofie Dahlin, Anette Karlsson, Sebastian Hammertoft, Johan Wase, Muris Beslagic, Jessica Axelsson, Michael Ivansson, Pierre Barsoma, Monica Karlsson, Carolina Nyberg-Höglander, Anders Bolinder, Ebba Henriksson, Lars Henriksson, Kerstin Henriksson, Maria Holgersson, Lars Bratt, Aulikki Tryggvesson, Kjell Tryggvesson, Per Damm, Annapia Skoda och Ralf Edström.

Vill du också bli årskortsinnehavare?
Swisha 400 kr till 123 395 18 11. Ange ”damlaget” i betalningen.