1 600 000 kronor

”Tro på det” handlade egentligen aldrig riktigt om allsvenskan. Visst är vi medvetna om vad vi gjorde när vi tog hjälte efter hjälte från kvallaget 1992 och slängde in honom i föreningens marknadsföring, men det där har bara varit en blinkning till vad resultatet kan bli om alla… ja, tror på det.

”Tro på det” handlar om den lilla föreningen som vågar drömma stort. Den lilla föreningen som kan uträtta stordåd om alla jobbar tillsammans.

Så här står det i den ursprungliga ”Tro på det”-texten som skrevs av Victor Lundmark i en tid då coronakrisen ännu inte hade drabbat Sverige:

”Inför fotbollssäsongen 1990 kom Sören Cratz till Stora Valla. Tillsammans med en talangfull men aningen odisciplinerad spelartrupp, tillsammans med supportrarna som satt och pratade fotboll på Märtas konditori, tillsammans med företagen som stöttade föreningen ekonomiskt och tillsammans med materialförvaltarna som såg till att matchtröjorna var nytvättade inför avspark byggde han ett lag som nådde högre än vad Degerfors IF nått på över två decennier.

Vi kan inte säga att det ska hända igen, men vi kan tro på det.”

Sedan blev det som det blev med det här året. Men ”Tro på det”-texten blev nog mer sann än vad de flesta av oss vågat drömma om.

Minns ni hur vi blev hela Sveriges krisklubb i för några veckor sedan? Minns ni filmen där i stort sett varenda profil från den rödvita historien var med? Minns ni jakten på en halv mille?

Herrlaget fortsatte att vinna. Ni fortsatte att bidra.

Nu står vi här med bara timmar kvar till ”Tro på det”-matchen och kan konstatera att klubben fått in över 1,6 miljoner kronor. Över 650 000 kommer från privatpersoner.

Det var det här vi menade med ”Tro på det” från början.

Tack.