VSK nästa när herrarna ska behålla fokus: ”Får inte titta så mycket på 345”

Imorgon, måndag, är det äntligen dags för den efterlängtade ”Tro på det”-matchen. Ett vanligt år skulle mötet ha varit en gratismatch, men i coronakrisens fotbollsvärld blev det istället en av de största uppvisningarna i klubbhjärta den här föreningen har upplevt. Exakt hur mycket pengar ni supportrar har samlat in kommer presenteras i Cityradion 103,8 imorgon klockan 08:00. Senare kommer informationen naturligtvis även publiceras här på hemsidan.

För motståndet i ”Tro på det”-matchen, superettans 21:a omgång, står Västerås SK. Den grönvita klubben ligger på negativ kvalplats.

Rödvitt kommer närmast från den lite väl dramatiska cupmatchen i huvudstaden tidigare i veckan.

Det blev 120 minuter mot FC Stockholm Internazionale mitt i veckan. Sedan två vilodagar. Hur har truppen mått efter den genomköraren?

– Vi visste att det skulle bli en tuff match. Det blir det ju alltid. Sedan var det inte optimalt att det blev förlängning. Vi hade redan innan tänkt att vi skulle ta ledigt två dagar. Nu blev det kanske extra välbehövligt. Det var nog jättebra för spelarna dels eftersom det blev en krävande hemresa sent och dels eftersom det blev förlängning. Det är inte så ofta vi har förlängningsspel. Spelarna är inte vana vid att spela i 120 minuter. Det är klart att det blir en extra påfrestning men de har sett alerta och redo ut, säger tränare Tobias Solberg.

Och redo ska de vara för att möta ett Västerås SK stärkt av att ha fått med sig poäng från mötet med Degerfors toppkonkurrent Jönköpings Södra. Dessutom har VSK förstärkts av den gamle profilen Viktor Prodell.

– Efter en tung period lyckades Västerås med en viktig upphämtning mot ett bra Jönköping. De lyckades kvittera efter att ha legat under med 0-2. Ett sent mål. Det blev de säkert lite stärkta av. Sedan har de, precis som du säger, fått in ett nyförvärv. En erkänt duktig forward som är bra inne i boxen. Han har inte spelat på länge men det är helt klart en skicklig spelare som vi måste hålla koll på.

Västerås SK kvitterade sent när ni mötte dem i somras. Är det ett lag som har förändrat mycket i sitt spel nu jämfört med när ni mötte dem senast?

– Kanske inte jättemycket i spelet. Det är fortfarande ett lag som är starkt när det gäller kontringar. Skickliga på fasta situationer. Sedan har de ändrat sin formation litegrann. De har gått ifrån trebackslinjen och har spelat mer med fyra backar den sista tiden. Sedan har vissa spelare lämnat och andra har kommit in men grunden är densamma.

Säsongens sista tredjedel återstår och ni vet själva att det ser jättebra ut i tabellen men att ni inte är där riktigt ännu. Vad blir viktigast nu för att ni ska kunna behålla fokus?

– Vi får inte titta så mycket på 345 eller andra sidor där det finns tabeller. Nej, alla vet hur det ser ut men tabellen blir viktig först efter omgång 30. Nu gäller det för oss att vara ödmjuka. Göra bra insatser på träningarna, genomföra nästa match på ett bra sätt. Bli bättre både som lag och individuellt. Då blir det förhoppningsvis en bra avslutning under de sista två månaderna.

Matchen mot Västerås SK spelas på Stora Valla och drar i gång klockan 19:00. Superettan spelas fortsatt utan publik men visas som vanligt på Dplay.

Erik Lindell och Joel Daniel ådrog sig skador i cupmatchen i Stockholm och missar måndagens VSK-möte.

Rödvitts matchtrupp ser ut så här:

Ismael Diawara, Gustav Granath, Daniel Janevski, Oliver Ekroth, Jacob Ortmark, Sebastian Ohlsson, Ferhad Ayaz, Johan Bertilsson, Marcus Astvald, Christos Gravius, Linus Olsson, Villiam Dahlström, Axel Lindahl, Victor Edvardsen, Christoffer Wiktorsson, Adam Carlén, José Segura Bonilla, Jeff Gal