Viktig poäng i Varberg efter Whitemans superräddning

Första defensiva nollan sedan 15 augusti, trots endast tio spelare i närmare 55 minuter. Degerfors IF knep en oerhört viktig poäng i och med eftermiddagens 0-0-resultat i Varberg.

Hemmalaget hade ett visst spelövertag i den första halvleken. En match där regnet gjorde planen blöt och oförutsägbar. Degerfors såg dock ut att komma in i spelet mer och mer när det var dags för ännu en kalldusch, om än inte av väderkaraktär. I 39:e minuten fick Victor Edvardsen efter en stämpling sitt andra gula kort för dagen. Utvisning för tvåmålsskytten från AIK-matchen och rejäl uppförsbacke för DIF.

I den andra halvleken försökte Varberg sedan trycka framåt mot ett samlat Degerfors IF och hade två jättelägen att avgöra matchen. Ett av dem var en stolpträff i 93:e(!) minuten. Ett annat var en nick med kvarten kvar. Där stod dock DIF-målisen Alfie Whiteman för en lysande räddning som med facit i hand bokstavligen räddade poängen.

– Jag vill dela upp insatsen i två delar. Det finns ett ”före” och ett ”efter” utvisningen. Före utvisningen hade vi lite problem, främst i vår speluppbyggnad. Deras press ställde till stora problem för oss och vi hanterade inte det på det sätt vi önskar att vi ska göra. Varberg kunde då skapa lägen på grund av felaktiga beslut. Vi hade en tanke på hur det skulle förändras och väntade in halvtidsvilan, men då kom det röda kortet som ju förändrade förutsättningarna, säger tränare Andreas Holmberg och fortsätter:

– Att vi fick en utvisning var något vi hanterade på ett väldigt, väldigt bra sätt under det som återstod av matchen. Vi jobbade stenhårt för varandra och det kryddades med en väldigt bra målvaktsinsats och kanske lite tur. Vi fick med oss en poäng och på något sätt känns det välförtjänt.

Varför fick utvisningen den effekten?

– För att vi är ett lag. Vi har fullt av spelare som är villiga att offra sig för varandra. Vi jobbar för varandra och det var något vi visade idag. Vi visade att vi även är bra på att försvara oss i spelet utan boll. Det var viktigt att visa att vi kan behärska den delen av fotbollen också.

Efter en väldigt tung period har ni plötsligt två raka matcher utan förlust. Nu kommer ett landslagsuppehåll. Vad känner du inför det?

– Jag hade gärna fortsatt spela, så är det ju. Samtidigt kände vi till att uppehållet skulle komma nu så det är bara att gilla läget. Nu ska vi träna tufft och försöka bli bättre och bättre hela tiden. Jag tycker att vi är på rätt spår.

Nu väntar alltså ett uppehåll där Adam Carlén ska representera det svenska P20-landslaget. När allsvenskan drar i gång igen tar Degerfors emot bottenkonkurrenten Halmstads BK på Stora Valla. Matchen spelas den 16 oktober och är Gratismatchen 2021. Vi närmar oss faktiskt fjolårets osannolika insamlingsrekord. Hjälp gärna klubben genom att skänka en gåva via knapparna här nedanför. Tack för ditt bidrag!

Startelva och byten

Alfie Whiteman

Sean Sabetkar – Oliver Ekroth – Sebastian Ohlsson

Erik Lindell – Adam Carlén – Justin Salmon – Abdelrahman Saidi – Axel Lindahl

Johan Bertilsson – Victor Edvardsen

69 minuter: Villiam Dahlström ersatte Johan Bertilsson och Jonathan Tamimi ersatte Axel Lindahl.