Stora Valla underkänd för spel

Idag onsdag har Svenska fotbollsförbundets representant Stefan Cårebo varit på Stora Valla för att besiktiga planen inför hemmapremiären på lördag. Tillsammans med sportchefen Patrik Werner, vice ordföranden Suzanne Hällström och Ulf Jangentorp som är ansvarig för arenan, gick Cårebo runt hela planen och tog prover på gräset, dessutom kontrollerade han studs och bollrullning.

Stefan Cårebo lämnade tyvärr ett negativt besked och bedömde att Stora Valla inte är godkänd för spel på lördag. -Med enkla ord så har planen inte börjat växa och det finns ingen tillväxt i rotsystemet så att det innebär att om man skulle spela match på lördag, efter de förutsättningar som finns idag så äventyrar man resten av vårsäsongen, berättar Cårebo. Det finns ett antal punkter som arenaansvarig måste åtgärda för att Stora Valla ska kunna bli godkänd vid nästa inspektion som sker den 17 april, alltså några dagar innan den planerade matchen mot Örgryte den 20 april.

De kriterier som Svenska fotbollsförbundet efter vid en besiktinin är bland andra; att syna planen med hjälp av olika tester såsom bollrull och bollstuds samt kompaktionsnivå och man kontrollerar också gräsrötternas status. Testerna är en vägledning för inspektörerna, men är också rådgivning till arenaägaren inför den fortsatta skötseln av planen. Beskedet innebär att matchen mellan Degerfors IF och Jönköpings Södra kommer att spelas på Behrn Arena i Örebro på utsatt tid med avspark klockan 13:30 lördag den 6 april. Ni som redan köpt biljetter visar upp dem i entrén där och ni som köpt biljetter via transticket och inte kan ta er till Behrn Arena kommer att få information under torsdagen om hur ni kan få era biljettpengar tillbaka.

Åsa Holmstrand