Uppförsbacke efter ny förlust: ”Kommer göra allt, allt, allt för att hålla oss kvar i den här serien”

Degerfors herrar förlorade söndagens allsvenska bortamatch mot Kalmar FF med 4-1. Det går naturligtvis varken att prata om orättvisa eller otur när det handlar om så stora siffror, men faktum är att matchen hade kunnat ta helt andra vändningar.

Det var Kalmar som tidigt tog grepp om spelet och förde matchen, men inledningsvis var det ändå DIF som skapade de hetaste målchanserna. Inom åtta minuter hade Victor Edvardsen tre avslut, varav åtminstone två mycket väl hade kunnat resultera i mål.

Istället var det KFF som i den 20:e minuten tog ledningen med 1-0. Ett skott träffade Oliver Ekroths arm, domaren pekade på straffpunkten och Oliver Berg satte straffsparken i mål.

I andra halvlek, vid ställningen 1-0, uppstod sedan en liknande situation men i Kalmars straffområde. Den här gången valde dock domartrion att låta spelet fortsätta och Degerfors gick således miste om en oerhört viktig kvitteringschans.

Under matchens sista 20 minuter rasade sedan DIF ihop helt. 2-0 genom Isak Jansson i 73:e minuten, 3-0 genom Oliver Berg två minuter senare och 4-1 genom Sebastian Ring i matchminut 83.

Degerfors tröstmål kom i 82:a minuten då Christos Gravius skickligt spelade fram Victor Edvardsen som kunde lyfta bollen över en utrusande målvakt.

Ännu en gång rann siffrorna i väg i en match där ni med lite flyt och med lite bättre skärpa kanske inte ens hade behövt förlora. Hur frustrerande är det att det blir så?

– Otroligt frustrerande. Det är en jättebesvikelse just nu, säger tränare Andreas Holmberg.

Vilka ser du som de främsta anledningarna till att det slutade som det gjorde idag?

– I mångt och mycket handlar det om vår oförmåga att göra mål på våra lägen och vår oförmåga att skydda det egna målet. Det är där det avgörs. Sedan är jag utöver det ganska kritisk mot domarinsatsen. Den höll inte allsvensk nivå tyvärr.

Du tänker främst på straffen som Kalmar fick och straffen som Degerfors inte fick?

– Ja, men det finns fler domslut jag tänker på. Det går emot oss med sådana här saker nu men det är inget vi kan påverka. Vi måste fokusera på sakerna vi kan påverka och det vi kan göra bättre, och då handlar det om sakerna jag redan varit inne på: Att vi är tydliga i våra avslutssituationer och att vi skyddar vårt straffområde ännu mer. Det senare tycker jag Kalmar gjorde på ett föredömligt sätt. Det måste vi lära oss av.

Det känns som att vi några gånger den här säsongen varit inne på båda de delar du tar upp nu. Vad kan ni göra i praktiken för att komma närmare det ni vill uppnå?

– Träna på det. Det är vad det handlar om. Att träna på det ännu mer och ännu bättre.

Nikola Đurđić gjorde sin första start i Degerforströjan idag. Vad säger du om hans insats?

– Jag tycker att han, liksom resten av laget, gjorde en jättebra första halvlek. Han bidrog mycket till att vi spelade bra. Jag tror att han kommer bli ännu bättre i takt med att han kommer i bättre form.

Ett annat nyförvärv, Alfie Whiteman, gjorde en vansinnesräddning i slutet av den första halvleken, vid ställningen 1-0. Nu blev den räddningen tyvärr inte avgörande men hur tycker du att det gått för honom i allsvenskan så här långt?

– Jag tycker att han gör bra saker. Som du säger tog han ett omöjligt skott idag. I övrigt gjorde han vad han ska och jag tycker inte att han kan lastas för något av målen.

Det är en brant uppförsbacke för Degerfors i allsvenskan nu. Har ni orken som krävs för att vända på det här?

– Självklart. Vi spelar i allsvenskan för första gången på 24 år! Vi kommer göra allt, allt, allt för att hålla oss kvar i den här serien. I slutändan får det se ut hursomhelst, men efter 30 matcher ska vi ha minst 30 poäng. Vi har verkligen orken. Det är det här vi har gått och längtat efter i alla år. Vi måste hålla oss fast vid att vi ska vara kvar i den här serien oavsett vad som krävs. Det är bara att gilla läget. Även om det har varit tungt med resultaten ett tag har vi ett bra läge inför de tolv matcher som återstår. Nu gäller det fan att sälja sig dyrt!

För Degerfors IF väntar nu en tuff hemmamatch mot IK Sirius på lördag. Uppsalalaget har med sig två raka segrar, varav en kom mot Djurgårdens IF.

Vi hoppas på största möjliga uppslutning på Valla till helgen!

Startelva och byten

Alfie Whiteman

Jonathan Tamimi – Oliver Ekroth – Sebastian Ohlsson

Erik Lindell – Adam Carlén – Christos Gravius – Axel Lindahl

Johan Bertilsson – Nikola Đurđić – Victor Edvardsen

77 minuter: Villiam Dahlström ersatte Nikola Đurđić och Sargon Abraham ersatte Johan Bertilsson.