U21-landslagsman ansluter till DIF

Den svenske U21-landslagsmannen Anton Kralj, 22, förstärker Degerfors IF. Kralj är vänsterback/wingback och kommer närmast från Sandefjord Fotball som den senaste säsongen slutade på elfte plats i den norska högstaligan Eliteserien.

Skåningen har skrivit på för två år.

– Jag är väldigt glad över att få komma hit och hjälpa klubben att etablera sig i allsvenskan. Det är väldigt kul att vara en del av det projekt de bygger upp, säger Anton Kralj.

Vad är det du ser framför dig när du beskriver det här som ett projekt som håller på att ta form?

– En klubb och ett lag som vill framåt, framförallt med fotbollen. Sättet man spelar fotboll här passar mig väldigt bra. Det är den främsta anledningen till att jag kommer hit. Sedan känns det som att Patrik Werner, Andreas Holmberg och Tobias Solberg tror väldigt mycket på mig.

Hur skulle du beskriva dig själv som fotbollsspelare?

– Jag är en klok spelare. Ganska liten vilket gör att jag måste använda styrkor som min spelförståelse, min snabbhet och min passningsfot. Sedan är jag en väldigt löpstark spelare. Ni kommer få se mig springa upp och ner längs kanten under matcherna.

Anton Kralj har utöver Sandefjord även representerat Malmö FF och Gefle IF. I den sistnämnda klubben var han under en period lagkamrat med ex-rödvita mittfältaren Jacob Ortmark.

I slutet av 2020 debuterade han i det svenska U21-landslaget. Samma landslagssamling som Adam Carlén tvingades lämna återbud till.

– Vi har sökt en vänsterfotad wingback eftersom våra två andra spelare på den positionen är högerfotade. De senaste två åren har Anton varit i Norge. Första året var han i deras andraliga och i år i högstaligan. Där har han varit ordinarie och spelat väldigt bra. Han har bra fart och en bra vänsterfot. Vi är jättenöjda med att få hit honom, säger sportchef Patrik Werner.