Två formsvaga lag söker trendbrott i Uppsala

Jag minns så väl när jag 12 år gammal senast upplevde den fantastiska glädje det innebar att Degerfors tog klivet upp i allsvenskan. Jag minns hur gamla gubbar (som jag tyckte då) grät glädjetårar på Stora Valla och hur fantastiskt roligt det var att gå med kompisar för att se farbröder spela fotboll och dessutom vinna cupen.  Tänk vad glad jag är att få uppleva detta igen och att mina barn får uppleva det.

Den här gången var det inte längre gamla gubbar som grät glädjetårar, utan mina vänner och mina vänners föräldrar, tyvärr inte på Stora Valla, men på Medborgargatan i gemenskap och kärlek för klubben. Jag trodde ärligt talat inte att jag skulle få uppleva det igen. Vilken tur att jag hade fel.

Numera är det inte farbröder som levererar briljant fotboll, utan unga killar! Känslorna liknar varandra, oavsett ålder. Lika nervös som jag var 1992 var jag och mina barn i höstas.

Lika ofantligt glad som jag var 1992 var jag och mina barn i december när det äntligen gick vägen!

– Karin Rosén André

Två formsvaga lag ställs mot varandra när Degerfors IF imorgon, lördag, åker till Uppsala för att möta IK Sirius.

Sirius har noll poäng och målskillnaden 1-9 från de två senaste matcherna. Degerfors har noll poäng och 1-10 från motsvarande period. Hur ska ni göra för att Degerfors ska bli laget som bryter trenden?

– Vi behöver hitta tillbaka till det vi är bra på. Tryggheten i vårt passningsspel, vårt vägvinnande passningsspel. I den senaste matchen (hemma mot Malmö, 0-5) vann vi inte någon mark med passningsspelet. Det har inte varit tillräckligt bra. Sedan måste vi få till försvarsspelet. Vi kan inte släppa in tio mål, det säger sig självt. Helheten behöver stämma imorgon, säger tränare Andreas Holmberg.

Rödvitt ligger för närvarande på tionde plats i den allsvenska tabellen medan Sirius återfinns två placeringar och två poäng under DIF.

Det blir minst en förändring i startelvan då Adam Carlén är avstängd. Den enda självklara centrala mittfältaren, utöver Christos Gravius, som finns tillgänglig är nye Justin Salmon. Hur har han sett ut under sina första veckor i klubben?

– Det är en skicklig fotbollsspelare som ser jätteintressant ut. Får han chansen imorgon kommer det bli kul att se honom spela. Dock har vi fler alternativ på innermittfältspositionerna. Det är många som behärskar flera positioner. Vi är inte oroliga, säger Holmberg.

Det finns en släkten-är-värst-koefficient att ta med i beräkningarna. Jacob Ortmark är säkert revanschsugen efter fjolårssäsongen då han inte var ordinarie i Degerfors. Nu har han gjort tre mål och två assist på elva allsvenska matcher för Sirius. Vad säger du om hans framfart?

– Han har varit jättebra och är en väldigt bra fotbollsspelare. Han var ordinarie hos oss stora delar av förra säsongen. En jättebra fotbollsspelare som jag hoppas inte får till det imorgon.

Adam Carlén är som sagt avstängd. Nicklas Maripuu är borta sedan tidigare. Hur ser det ut i truppen i övrigt?

– Sargon Abraham kommer inte till spel imorgon heller, men han är på gång. Vi räknar med att han är tillbaka nästa vecka.

Beskriv Sirius som lag.

– Det är ett spelskickligt lag som vill ha bollen och som vill vinna matcher med sitt passningsspel. De pressar otroligt hårt i sin defensiv. Liknar oss i mycket. Försöker göra samma saker, försöker vinna fotbollsmatcher på ungefär samma sätt. Det är ett lag som är mycket bättre än vad resultaten från de två senaste matcherna visar. Det gäller att vi gör allting rätt om vi ska ta poäng imorgon.

Matchtruppen, där Sebastian Ohlsson är tillbaka efter avstängning, ser ut så här:

Ismael Diawara, Gustav Granath, Jonathan Tamimi, Daniel Janevski, Oliver Ekroth, Sebastian Ohlsson, Ferhad Ayaz, Johan Bertilsson, Christos Gravius, Erik Lindell, Villiam Dahlström, Sean Sabetkar, Victor Edvardsen, Anton Kralj, Abdelrahman Saidi, Justin Salmon, Adhavan Rajamohan, Jeff Gal

Matchen börjar 17:30 och går att se på Discovery+ eller (äntligen) på plats på arenan.