Tung förlust mot Malmö i våravslutningen

Degerfors IF räckte inte riktigt till mot Malmö FF, i den sista matchen innan sommaruppehållet. Malmö vann matchen med 0-2 efter att degerforssonen Ola Toivonen nätat två gånger om i den första halvleken.

Degerfors inledde matchen skakigt och Malmö FF pressade på direkt. Redan i den andra minuten skapar gästerna en farlig målchans när Alfie Whiteman gör en fin räddning på Sören Rieks nick. Att släkten är värst skulle dessvärre visa sig redan i minut fyra, när Ola Toivonen fångar upp en misslyckad rensning efter ett långt inkast av Jonas Knudsen. 0-1 och tidig uppförsbacke som så många gånger förr den här säsongen.

Degerfors spelar efter målet upp sig en aning och börjar äga betydligt mer boll. I minut 14 anfaller Degerfors och Diego Campos får till ett bra inlägg som så när når Adhavan Rajamohan. Ett vackert förarbete av den costaricanske anfallaren, som bara två minuter senare spelar fram bollen till Degerfors farligaste målchans. På frispark cirka 10-15 meter utanför Malmös straffområde skickar han bollen mot Gustav Granath som slår bollen precis utanför stolpen. En chans som var värd bättre utdelning.

När 20 minuter spelats av matchen har det varit en förhållandevis jämn tillställning. Malmö är dock snäppet hetare i närkamperna och vinner många andrabollar. I den 26:e minuten får Degerfors en hörna som slås in i straffområdet. Hörnan nickas undan av MFF-försvarare och på returen slår Anton Kralj ett stenhårt skott som går strax utanför.

Malmö skulle komma att återta kontrollen över matchen. Laget äger mest boll och tar sig till betydligt fler lägen än vad Degerfors gör. Degerfors har lite flyt som lyckas blockera och få undan bollen vid ett par riktigt farliga chanser för Malmö. I minut 40 får Degerfors en farlig målchans när Anton Kralj gör ett instick och spelar bollen till Abdelrahman Saidi, som störs av Malmö-försvarare och bollen går utanför. Strax innan halvtidsvilan skulle Ola Toivonen passa på att sätta ytterligare en boll i nät. Via ett inlägg sätter han bollen på halvvolley i målets högra hörn. 0-2 är ett faktum och det är det resultatet som gäller när domaren signalerar för halvtidsvila.

Andra halvlek

Den andra halvleken inleds ungefär som den första med ett Malmö som har för avsikt att sätta press direkt. Degerfors har någon enstaka halvchans och en period med väldigt mycket boll, men kommer inte hela vägen. I minut 57 slår Campos ett inlägg till Rajamohan som nickar strax utanför. I minut 61 tilldelas Adam Carlén en varning efter att han gjort en fin brytning som tar på bollen, men domaren ser någonting som strider mot regelverket och halar fram det gula kortet. Tränare Andreas Holmberg varnas samtidigt för protester.

Spelet på Stora Vallas utomordentliga gräsmatta fortsätter att svänga fram och tillbaka. Inget av lagen lyckas skapa några farligheter. Degerfors genomför i minut 66 ett dubbelbyte där Diego Campos och Adhavan Rajamohan kliver av och ersätts av Nikola Djurdjic och Johan Bertilsson. Degerfors ställer till med ett fint anfall direkt efter bytet och ett fint skott av Christos Gravius går via MFF-försvarare och ut till hörna. Rasmus Örqvist har ett fint skott i den 69:e minuten som går över. När Malmö i ögonblicket senare ska dra igång uppspelet så snor Nikola Djurdjic, som är inblandad i mycket efter sitt inhopp, åt sig bollen och fixar en hörna till Degerfors på egen hand. Hörnan nickas undan av de blåklädda och hamnar hos Christos Gravius som avlossar ett skott tätt utanför.

I minut 71 kolliderar Alfie Whiteman med Isaac Kiese Thelin. I samband med smällen hoppar Alfies fingrar ur led. In på planen kommer läkare som knäcker rätt fingrarna och ser till att de hamnar på plats igen. Efter några minuter av läkekonst så kan matchen återupptas. Degerfors gör mycket bra, men slarvar i sista tredjedelen. I den 80:e minuten slår Malmös Jo Inge Berget fram bollen till Martin Olsson som skjuter vi backen, men Alfie Whiteman i Degerfors-buren hindrar Malmö från att utöka ledningen ytterligare.

I den 83:e minuten slår Degerfors till på sitt tredje byte. Den här gången är det Justin Salmon som kliver av till förmån för Dijan Vukojevic. Det fjärde och sista bytet Degerfors gör kommer kort därefter i minut 87 och då är det Abdelrahman Saidi som kliver av. In på planen kommer Daniel Krezic. Roligare än så blir det dessvärre inte i dagens drabbning och vi kan konstatera att Degerfors förlorar mot Malmö FF med 0-2. Siffrorna till trots, så står Rö’vitt för en stundtals mycket fin insats och skulle mycket väl ha kunnat peta in en boll eller två.

Mål: 0-1 Ola Toivonen (4′), 0-2 Ola Toivonen (44′)

Varningar Degerfors IF: Diego Campos (32′), Adam Carlén (61′)
Varningar Malmö FF: Ola Toivonen (16′), Erdal Rakip (30′)

Startelva (4-3-3): Alfie Whiteman – Rasmus Örqvist, Gustav Granath, Sean Sabetkar, Anton Kralj – Christos Gravius, Justin Salmon, (ut 83′), Adam Carlén – Diego Campos (ut 66′), Adbelrahman Saidi (ut 87′), Adhavan Rajamohan (ut 66′).

Ersättare: Jeff Gal, Johan Bertilsson (in 66′), Dijan Vukojevic (in 83′), Erik Lindell, Amir Mohammadi, Daniel Krezic, Nikola Djurdjic (in 66′).

Publik: 2 801

Se presskonferensen med tränarna Andreas Holmberg och Milos Milojevic nedan