Trio fortsätter i damlaget och förstärker med Anneli Bergdahl

Degerfors IF har idag två damlag, ett i division 1 och ett division 3. Under resten av säsongen kommer Lina Mattsson, Sebastian Henriksson och Yrjö Toivonen ansvara för division 1-laget medan staben förstärks med Anneli Bergdahl, som kommer att ansvara för division 3-laget.

Degerfors IF har sedan en tid tillbaka arbetat för att hitta en lösning på tränarfrågan i damlaget. Nu står det alltså klart att Lina Mattson, Sebastian Henriksson och Yrjö Toivonen alla tre kommer att fortsätta. Klubbchef Lars Weman är mycket nöjd över lösningen och ser fram mot den fortsätta satsningen med damfotbollen i Degerfors IF.

– Vi träffade flera tänkbara kandidater men av olika anledningar beslutade vi oss till slut för att ”inte gå över ån efter vatten” utan i stället nyttja den kompetens som redan fanns hos oss. Lina, Sebastian och Yrjö har varit en del av staben under hela året medan Anneli Bergdahl blir ett nytillskott, säger Lars Weman.

Anneli är till vardags ansvarig för event- och hållbarhetsfrågor i föreningen och nu utökas arbetsbeskrivningen till att även innefatta tränarrollen.

– Anneli har meriter från tidigare tränaruppdrag, olika roller på Svenska fotbollförbundet och Värmlands fotbollsförbund, bland annat distriktsförbundskapten. Vi är övertygade om att de tillsammans kommer skapa bästa förutsättningar för såväl spelarutveckling som goda resultat rent sportsligt, säger Lars Weman.

Även huvudtränare Lina Mattsson är nöjd över lösningen.

– För säsongen var det här helt klart den bästa lösningen, både för oss ledare och för spelarna som vi känner väl vid det här laget. Det blir egentligen inte så stor skillnad, förutom att Anneli kommer in som är ett välkommet tillskott, säger Lina.

– När erbjudandet dök upp kunde jag inte tacka nej. Jag har varit aktiv inom fotbollen i över 30 år, så det känns lite som att vara tillbaka på mammas gata, tillägger Anneli Bergdahl.

Degerfors IF spelar sin nästa match på söndag, då IK Rössö Uddevalla kommer på besök på Stora Valla. Matchen börjar kl. 13:00.