Tredje raka förlusten för herrarna

2-0 till Sirius i Uppsala. Degerfors har därmed förlorat tre raka matcher i allsvenskan och halkar längre ner i tabellen.

– Det är klart att det är tungt att förlora tre raka matcher. Det är man aldrig nöjd med, men det gäller att lära sig något av det och bli bättre till nästa helg, säger tränare Andreas Holmberg.

Vilka lärdomar tycker du då att ni ska dra av den här matchen mot Sirius?

– Främst behöver vi ta tag i matchen på ett annat sätt. Jag tycker att vi gav taktpinnen till Sirius direkt. Som en följd av det släppte vi in 1-0.

Den första halvleken på Studenternas blev händelserik och fick ett mål redan i den 3:e minuten. Sirius spelade sig fint igenom Degerfors backlinje. Tidigare DIF-spelaren Jacob Ortmark hittade ut till Nahom Netabay som från högerkanten av straffområdet nådde in till Johan Karlsson. 1-0 till hemmalaget.

Ortmark var sedan nära att fixa ytterligare ett mål mot sina gamla lagkamrater. I 21:a minuten frispelade han Christian Kouakou som inte riktigt fick till avslutet mot en uppmärksam Ismael Diawara. Istället fick Degerfors kort därefter en jättechans att kvittera. Villiam Dahlström klackade elegant fram bollen till Abdo Saidi, men Sirius David Mitov Nilsson stod i vägen.

I ett jämnt skede av matchen gick Sirius sedan upp till en tvåmålsledning efter att Gustav Granath olyckligt nickat in bollen i eget mål. 27 minuter spelade.

Rödvitt hade ett par farliga reduceringslägen under matchens sista kvart men lyckades inte få in målen som krävdes för att rädda poäng på Studenternas.

Har det i stora drag varit samma saker som gått fel i de tre senaste matcherna eller är det olika saker som lett till förlusterna?

– Det är olika fel. Mot Hammarby förlorade vi för att vi blev utkontrade. Mot Malmö förlorade vi för att vi var mycket, mycket sämre än motståndaren. Den här matchen förlorade vi på en dålig start, säger Andreas Holmberg.

Det var egentligen en ganska jämn första halvlek som helhet. Det kändes lite hårt att ni gick till pausvila med tvåmålsunderläge.

– Jag håller inte riktigt med. Jag tycker att Sirius vann den på poäng. Vi hade alldeles för svårt att skapa riktigt heta målchanser. Vi hade egentligen bara en chans som var riktigt bra. Sirius gjorde däremot två mål och hade ytterligare någon riktigt bra målchans.

– Vi gjorde en ordentlig uppryckning i den andra halvleken och förtjänade att göra mål. Jag tycker att vi var det bättre laget då, men vi kan inte tro att vi kommer vända tvåmålsunderlägen på bortaplan många gånger i den här serien.

På lördag om en vecka väntar en mycket viktig match hemma på Valla. Då kommer Varbergs BoIS, för närvarande på negativ kvalplats, på besök.

Startelva och byten

Ismael Diawara

Gustav Granath – Oliver Ekroth – Sebastian Ohlsson

Erik Lindell – Justin Salmon – Christos Gravius – Anton Kralj

Abdelrahman Saidi – Victor Edvardsen

Villiam Dahlström

57 minuter: Jonathan Tamimi ersatte Erik Lindell och Johan Bertilsson ersatte Villiam Dahlström.

65 minuter: Ferhad Ayaz ersatte Anton Kralj.

78 minuter: Adhavan Rajamohan ersatte Justin Salmon.