Tre stjärnor till Degerfors IF när akademin certifierades

Resultatet av Svensk Elitfotbolls nya certifiering av klubbarnas akademiverksamheter är klar. Klubbarna som certifieras är de 32 elitfotbollsklubbarna inom Unicoachnätverket samt de klubbar från EttanFotboll som anmält intresse. Den nya modellen är framtagen av Svensk Elitfotboll tillsammans med klubbarna själva i syfte att göra svensk fotboll mer internationellt slagkraftig på sikt.

I certifieringen fick Degerfors IF 5220 poäng och 3 stjärnor och sett till övriga akademier i Sverige är vi den 18:e bästa akademin enligt certifieringen.

– Vi befinner oss hela tiden i en utvecklingsfas i akademin. Vi är inte nöjda med tre stjärnor och i år siktar vi på att nå fyra genom att utveckla oss på de områden som vi inom ekonomiska ramar har möjlighet att förbättra, säger akademichef Peter Palmqvist.

Den nya certifieringsmodellen nollställer alla tidigare resultat i certifieringen och ska inte jämföras med den tidigare modellen. Det vill säga att mätningen av klubbarnas akademier är annorlunda på ett djupare och mer detaljerat sätt än tidigare och med hårdare bedömningar. Totalt granskas tio olika verksamhetsområden i den nya certifieringen och femdubbelt fler frågor än tidigare.

Fakta Certifieringen

Varje år utför Svensk Elitfotboll (SEF) en certifiering av medlemsklubbarna som ingår i Unicoach och deras akademier. Samtliga föreningars ungdomsverksamhet genomlyses och poängsätts i syfte att utveckla svensk elitfotboll.

Det är SEF:s akademiutvecklare Thomas Hasselgren och föreningsutvecklare Thomas Lyth, Thomas Westerberg, Hans Lindbom, Lars Jacobsson, Lasse Eriksson och Stefan Lundin som besöker klubbarna och deras ansvarige för ungdomsakademin.

Certifieringen är ett långsiktigt arbete där elitklubbarnas ungdomsverksamhet utvärderas årligen. Arbetet med certifieringen startade 2010, med idéer från Elitprojektet, att inrikta sig på klubbens verksamhet för spelare 8–19 år. Det övergripande målet med projektet är att skapa framtida elitspelare till svenska elitklubbar. Sedan 2014 har även klubbar utanför SEF erbjudits deltagande. 2022 förändrades certifieringen till dagens modell där en förening maximalt kan få 10 000 poäng och sju stjärnor.