Tottenhamspelare förstärker Rödvitt

Degerfors IF lånar engelske målvakten Alfie Whiteman, 22, från Tottenham Hotspur. Låneavtalet sträcker sig den allsvenska säsongen ut, med option på förlängning. Den lovande tidigare ungdomslandslagsmannen söker speltid då han den gångna Premier League-säsongen fått konkurrera med namn som Joe Hart och världsmästaren Hugo Lloris.

– Jag är väldigt upprymd över att vara i Sverige och få spela i allsvenskan. Degerfors är en klassisk klubb med en fantastisk kultur och det ska bli en spännande utmaning att spela i ett annat land, säger Whiteman.

Målvakten har så sent som den här sommaren spelat försäsongsmatcher för Spurs. Hösten 2020 blev han inbytt i en Europa League-match mot bulgariska Ludogorets och han har även suttit på bänken i en handfull Premier League-matcher.

– Jag är en snabb och smidig målvakt. I Tottenhamn jobbar vi också mycket på att vara bra med fötterna. Jag har fått fantastisk erfarenhet av att träna med spelare som Joe Hart och Hugo Lloris. Nu är det upp till mig att visa vad jag går för på planen, säger nyförvärvet.

Whiteman ersätter Ismael Diawara som under onsdagen skrev på för Malmö FF.

– Vi har under en tid känt till att ”Ismo” förmodligen skulle komma att lämna föreningen. Under den här perioden har vi jobbat intensivt med att hitta en fullgod ersättare. Vi har sett över marknaden noga. Lån, köp, kontraktslösa spelare. När möjligheten kom att plocka in en spelare från en av Europas största klubbar kände vi att det var ett mycket intressant alternativ, säger sportchef Patrik Werner.

Då Storbritannien inte längre är ett EU-land krävs ett arbetstillstånd innan Alfie Whiteman blir spelklar för DIF. Processen pågår.