Svag insats när Rö’vitt inkasserade femte raka förlusten

Det blev en tung afton på Finnvedsvallen för Degerfors som åkte på sin femte raka förlust. En match där Degerfors hade det svårt under stora delar av matchen och lyckades egentligen inte skapa en enda farlig målchans.

Värnamo var redan från början snäppet hetare än Degerfors. Degerfors håller en del boll men får inte till det i uppspelet och anfallen lyser med sin frånvaro. Det tar inte ens fem minuter innan Värnamo tar ledningen genom ett tafatt ingripande i Degerfors-försvaret. Ingen lyckas rensa bort bollen som till slut hamnar hos Oscar Jansson som dunkar in 1-0 för Värnamo. För femte matchen i rad tvingas Degerfors ta sig an uppgiften att vända ett underläge.

Degerfors skulle spela upp sig och tar faktiskt kontroll över matchen. Abdelrahman Saidi har ett fint skott på målet i minut 19, men Philip Vaitsiakhovich gör en fin räddning ut till hörna. Degerfors fortsätter att pressa på och ta sig till läge, men det är aldrig riktigt nära. Laget är framme och oroar mycket och visar stundtals upp ett fint spel. När klockan visar 30 minuter spelade har Värnamo letat sig tillbaka in i matchen och börjar i sin tur rada upp farliga lägen. Endast pyttesmå marginaler skiljer från att Värnamo utökar sin ledning.

– Det är återigen en väldigt tråkig start. Vi släpper in ett tidigt ledningsmål som präglar hela matchen. Det är inte bra att vi släpper in tidiga mål och det måste vi göra någonting åt. I första halvlek har vi stundtals en bra speluppbyggnad, vi kommer in i deras press men har förtvivlat svårt att skapa några heta målchanser. Det är den sista tredjedelen som fattas, säger Andreas Holmberg.

Andra halvlek

Degerfors börjar andra halvlek något piggare än man började den första. Men tempot är lågt och det dröjer inte länge innan Värnamo tar över. Värnamo pressar Degerfors högt uppe i banan, vilket resulterar i mängder av felpass och bolltapp. Värnamo gör sedan 2-0 i minut 56, när man alldeles för enkelt får spela sig igenom hela Degerfors. Marcus Antonsson håller sig framme på ett inlägg från höger och styr in bollen bakom Alfie Whiteman. I minut 60 gör Degerfors sitt första byte när Dijan Vukojevic ersätts av Anton Kralj. Genom bytet formaterar man om i laget till ett mer tydligt 3-4-3 och Kralj hamnar på vänsterkanten, där han återigen står för ett piggt inhopp. Många bollar går via just Kralj och mycket av Degerfors spel går via just hans vänsterkant. Men, det är återigen den sista tredjedelen som fattas. Det finns ingen att spela bollen till och Degerfors hotar egentligen aldrig Värnamo som bevakar sin ledning.

I minut 71 gör Degerfors ett dubbelbyte. Joe Gyau gör sig illa och tvingas kliva av, in kommer istället Daniel Krezic. Lagkapten Johan Bertilsson kliver även han av till förmån för Adhavan Rajamohan. Dubbelbytet resulterar i lite mer fart, men förmågan att skapa några riktigt heta lägen infinner sig inte. Degerfors lyckas i princip inte skapa en enda farlig målchans i andra halvlek. Rasmus Örqvist, som kommer in istället för Adam Carlén i minut 79 har ett hårt skott rakt på målvakten i slutet av matchen, men farligare än så blir det inte. Det var inte mycket som stämde för Bruket den här kvällen. Laget får ladda om och ta nya tag på söndag när Elfsborg gästar Stora Valla.

– Andra halvlek är dålig samtidigt som Värnamo spelar på resultat. Det är en jäkligt tung förlust där vi inte skapar nåt och vi är inte tillräckligt konkreta och tydliga i vår sista tredjedel. Vi måste slipa på vårt försvarsspel, förbättra maxlöpningar och vårt spel i boxen.

– Vi behöver ett bra resultat snart, det är bara det som kan vända det för oss. Vi behöver jobba otroligt hårt för att vända det här, men vi ska göra det, avslutar Andreas Holmberg.

Matchfakta:

Mål: 1-0 Oscar Jansson (5′), 2-0 Marcus Antonsson (56′)

Varningar: Oscar Johansson (9′)

Startelva (4-2-3-1): Alfie Whiteman – Gustav Granath, Sean Sabetkar, Sebastian Ohlsson, Joe Gyau (ut 71′) – Christos Gravius, Adam Carlén (ut 79′) – Diego Campos, Johan Bertilsson (ut 71′), Abdelrahman Saidi – Dijan Vukojevic (ut 60′)

Ersättare: Jeffrey Gal, Erik Lindell, Daniel Krezic (in 71′), Rasmus Örqvist (in 79′), , Anton Kralj (in 60′), Justin Salmon och Adhavan Rajamohan (in 71′).

Domare: Mohammed Al-Hakim

Publik: 2 470.