Storseger i genrepet mot Örebro

Det blev en målrik eftermiddag på Behrn Arena när Degerfors besegrade Örebro SK. När domare Martin Strömbergsson till slut blåste av matchen visade resultattavlan hela 0-5 till Degerfors.

Många kan nog skriva under på att det blev ett mycket positivt genrep för Degerfors IF:s herrar inför den allsvenska säsongen 2022. Degerfors slog till med hela fem mål av fem olika målskyttar samtidigt som man var vattentäta i försvaret. Alfie Whiteman i Degerfors-målet hade 90 ganska lugna minuter, med undantag för ett friläge där den före detta röd-vita spelaren Eric Björndahl tog sig igenom backlinjen.

Degerfors kontrollerade i stort sett matchen i 90 minuter och radade under den tiden upp läge efter läge. Målkalaset sparkade i gång i minut 9 när Gustav Granath, obevakad kunde nicka in ett inlägg från Diego Campos. Samme Campos ville inte vara sämre och fem minuter senare slog han till med ett skott som gick över målvakten och in i nät. 0-2 till Bruket efter bara 14 spelade minuter. Degerfors förde därefter matchen hela första halvlek och tog sig till flera bra lägen. Nyförvärven  Joe Gyau och Rasmus Örqvist briljerade längs kanterna och var ett ständigt hot för Örebro. Inga fler mål kom under de första 45 minuterna och lagen kunde gå till halvitdsvila med resultatet 0-2.

Andra halvlek kom Degerfors att genomföra lika bra som första. Om inte bättre. I minut 62 genomför Degerfors fyra byten på en och samma gång där Diego Campos ersattes av Abdelrahman Saidi, Joe Gyau av Anton Kralj, Rasmus Örqvist av Anton Kralj och lagkapten Johan Bertilsson av Nikola Djurdjic. Efter bara några sekunder snor Dijan Vukojevic åt sig bollen när Örebro slarvar i uppspelet och kan enkelt servera Saidi med en framspelning. Saidi tackade ödmjukast för passningen och förvaltade läget på bästa möjliga sätt. I mål. 0-3 efter 63 spelade minuter.

I matchminut 67 visade Degerfors prov på ypperligt lagarbete när man passar sig fram hela vägen till straffområdesgränsen. Bollen hamnar hos Nikola Djurdjic som skjuter och via Örebro-försvarare letar sig bollen in i mål. 0-4 är ett faktum. Två minuter senare var det dags för matchens femte målskytt att presentera sig. Gustav Granath smäller iväg en långboll till Dijan Vukojevic som springer ifrån Örebro-försvaret och kommer till ett friläge som han förvaltar på bästa möjliga sätt. 0-5 i minut 69.

Resultatet står sig sedan matchen ut och man kan med enkelhet konstatera att Degerfors genomfört ett godkänt genrep mot länsrivalen Örebro SK.

Några spelarröster om matchen

Ta oss igenom matchen

– Vi kommer ut bra med bra energi. Vi är bättre synkade i presspelet och har tålamod med bollen. Det var en riktig uppryckning mot senast. Vi är lite stressade med bollen några gånger i första halvlek när vi ska slå den avgörande bollen framåt. I andra halvlek kommer vi ut bra igen och vinner mycket dueller och jobbar bra i försvarsspelet. Det lägger grunden för att vi kan göra det så bra. Skönt att hålla nollan inför premiären också, säger Adam Carlén.

Allsvensk premiär snart, hur mycket betyder det att få göra en sån här match i genrepet?

– Det betyder väldigt mycket. Speciellt efter de tidigare matcherna där vi spelat mindre bra. Vi kommer upp i en bra nivå och visar vad vi kan. Vi ska fortsätta bygga på det här, säger Gustav Granath.

Vad tar du med dig från matchen?

– Mycket. Vi håller nollan och jobbar jäkligt hårt tillsammans. Farten i både fötter och huvud, det tar vi med oss. Det var en riktigt bra laginsats, säger lagkapten Johan Bertilsson.

Vad ska ni göra i veckan?

– Full fokus på träningarna och slipa på detaljer. Vi ska göra en bra vecka och se till att vara förberedda när Allsvenskan drar i gång, säger Sebastian Ohlsson.

Matchfakta

Mål: 0-1 Gustav Granath (9 min), 0-2 Diego Campos (14 min), 0-3 Abdelrahman Saidi (63 min), 0-4 Nikola Djurdjic (67 min) och Dijan Vukojevic (69 min)

Varning: Diego Campos (58 min)

Startelva: Alfie Whiteman – Gustav Granath, Sean Sabetkar, Sebastian Ohlsson (ut 83), Rasmus Örqvist (ut 62), Joe Gyau (ut 62), Adam Carlén, Christos Gravius, Diego Campos (ut 62) Johan Bertilsson (ut 62), Dijan Vukojevic (ut 71).

Ersättare: Jeffrey Gal, Oscar Wallin (in 83), Abdelrahman Saidi (in 62), Daniel Krezic (in 62), Anton Kralj (in 62), Adhavan Rajamohan (in 71) och Nikola Djurdjic (in 62).