Storpublik när Degerfors föll mot Hammarby

Degerfors står alltjämt kvar på noll inspelade poäng efter fyra allsvenska omgångar. Mot Hammarby kom lagets fjärde raka förlust inför 4833 personer på läktarna.

Det är inledningsvis ganska jämna minuter som utspelar sig på Stora Vallas nya gräsmatta. Det syns tidigt att det är två spelsugna lag på planen och tempot är allt annat än långsamt. Det är dock Hammarby som ska ta kommandot och börja rada upp chanser. ”Bajen” har helt klart haft mest boll efter 10 spelade minuter. Degerfors har svårt att få till det och efter att ha stått för flera enkla misstag så är det Hammarby som i minut 15 slarvar på mittplan. Adam Carlén fångar upp bollen och slår den vidare till Saidi som skjuter över. Tre minuter drar Christos Gravius till på Volley, men får ingen riktig träff och Hammarby-målvakten kan fånga bollen ganska enkelt.

Hammarby har övertaget i matchen och för spelet medan Degerfors ser aningen stressade ut. Det är dessutom de grön-vita som stått för de farligaste chanserna och tar rättvist ledningen i minut 25. Hammarby får en frispark på vänsterkanten, några meter utanför straffområdet. Nahir Besara slår bollen som blir någon sorts blandning av inlägg och skott. Alfie Whiteman i Degerfors-målet lyckas inte hålla bollen som landar vid fötterna på Edvin Kurtulus som petar in den i nät. 0-1 i minut 25. Gästerna skulle dock inte slå av på tempot utan fortsätter att ånga på och det är nära att ledningen utökas. Degerfors glimrar till i 33:e minuten när Hammarby slarvar och Johan Bertilsson erövrar bollen. Via Abdelrahman Saidi når bollen Diego Campos som avlossar ett fint skott men Oliver Dovin står återigen i vägen i Hammarby-målet. Precis innan halvtidsvila passar Hammarbys Williot Swedberg på att försöka filma till sig en straff. Domare Kristoffer Karlsson noterar det uppenbara och utdelar ett gult kort. Lagen går till halvtidsvila med ställningen 0-1 till bortalaget.

Andra halvlek

Degerfors skulle komma att stå för en rejäl uppryckning i andra halvlek och det syns omgående att laget i halvtidspausen bestämt sig för att börja spela fotboll. Laget får till fina passningsspel, kämpar och vinner andrabollar till skillnad från i första halvlek. Adam Carlén är riktigt stark på mittfältet och vinner boll efter boll. Han lyckas även hålla Bajen-spelarna borta från bollen med hjälp av sin fysik. Nikola Djurdjic springer över hela planen för att möta upp passningar och mycket av spelet inne i banan går just via honom och Christos Gravius. I minut 60 gör Degerfors sitt första byte när lagkapten Johan Bertilsson ersätts av Dijan Vukojevic.

En annan som står för fina insatser i andra halvlek är Joe Gyau, som verkar kunna springa hur länge som helst. I minut 64 bryter han in från vänsterkanten och avlossar ett fint skott som tar i ribban. Målramen är lite av Degerfors nemesis i inledningen av den här säsongen. Laget är nu uppe i så många ramträffar att skribenten i fråga tappat räkningen. Samme Gyau skulle senare ha ytterligare en ribbträff i minut 73, den gången med hjälp av ett Hammarby-huvud och det är oförskämt nära självmål och kvittering. Men icke. I minut 83 gör Degerfors, med endast fem spelare på bänken idag, sitt andra och sista byte. Erik Lindell kliver av och in kommer Daniel Krezic.

Alfie Whiteman står återigen för en fin insats i Degerfors-målet och räddar flera farliga målchanser. När Degerfors slarvar i minut 85 står han för en jätteräddning och håller matchen vid liv ända in på slutminuterna. I minut 87 får Degerfors en fin möjlighet att kvittera när Daniel Krezic fälls utanför Hammarbys straffområde. Dijan Vukojevic tar hand om frisparken som ser verkligen ser ut att smita in i målets nedre högra hörn. Men nej, inte den här gången heller. Bollen går bara några centimeter utanför den högra stolpen. Surt. Närmre än så kommer inte Degerfors några poäng den här kvällen och laget inkasserar sin fjärde raka förlust. Degerfors gör en mycket fin andra halvlek och får ta med sig den till nästa match, som spelas redan på måndag nere i Småland mot nykomlingarna IFK Värnamo.

Matchfakta:

Mål: 0-1 Edvin Kurtulus (25′)

Varningar: Joe Gyau (38′), Sean Sabetkar (57′) och Nikola Djurdjic (72′)

Startelva (4-2-3-1): Alfie Whiteman – Erik Lindell (ut 83′), Sean Sabetkar, Sebastian Ohlsson, Joe Gyau– Christos Gravius, Adam Carlén – Diego Campos, Johan Bertilsson (ut 60′), Abdelrahman Saidi – Nikola Djurdjic

Ersättare: Jeffrey Gal, Dijan Vukojevic (in 60′) Daniel Krezic (in 83′), Justin Salmon och Adhavan Rajamohan.

Domare: Kristoffer Karlsson

Publik: 4 833.