Seriens två mest svårslagna lag ställs mot varandra

Rödvitt har två lag kvar att möta innan säsongen nått sin mitt, och det är inte vilka motståndare som helst. Serietvåan Halmstads BK och, imorgon, succénykomlingen Akropolis IF från huvudstaden.

Klockan 19:00 startar toppmötet på Grimsta IP.

Akropolis är det enda laget med lika få förluster som Degerfors i superettan (en förlust var). Vid seger går klubben upp på allsvensk kvalplats. Det är ingen vanlig nykomling ni möter imorgon.

– Nej, verkligen inte. Det är klart att det är överraskande att de ligger så högt upp i tabellen. De har spelat bra. Har ett samlat försvarsspel och är ganska giftiga framåt. De har fått ihop ett bra lag och har väl inte förlorat på nio omgångar. Det är imponerande, säger tränare Tobias Solberg.

Tittar man på Akropolis trupp syns många bekanta namn. Åtminstone bekanta för superettannördar. Det finns mycket superettanrutin där. Är det någon särskild spelare som stuckit ut i år enligt dig?

– Precis som du säger är det många som har varit med ett tag. Det är inte spelare som inte har spelat på den här nivån tidigare. De har spelat i superettan och kanske ännu högre. En som har varit bra i år är Mattias Bouvin från IK Frej. Han är duktig med högerfoten. Sedan har de Nicklas Maripuu som styr spelet från mitten. Han är något av en motor i deras lag. Deras forward Nikola Vasic har imponerat med sitt målskytte och med smarta löpningar. Stor, tung och jobbig att ha att göra med.

För en gångs skull har ni i DIF fått hela sju dagars paus mellan matcherna. Hur har det påverkat truppen?

– Jag hoppas att det påverkat oss till det bättre, men det är som det alltid är; förlorar man vill man spela igen och vinner man vill man också spela igen. Nu har vi hursomhelst haft en bra träningsvecka. Vi har repeterat lite generella grejer i både försvars- och anfallsspel. En nyttig vecka, men så tror jag att det har känts för alla lag. Välbehövlig träningsperiod.

Hur ser skade- och sjukdomsläget i truppen ut?

– Det ser bra ut. Alla tränar.

Ismael Diawara har fått resultatet av sin magnetröntgen, eller hur?

– Ja, han är inte riktigt hundra men känner sig bättre. Han kan sätta längre passningar men vågar inte riktigt klippa till bollen ordentligt. Vi ska smyga i gång honom succesivt.

Tobias Solberg och Andreas Holmberg tänker använda sig av samma spelare som senast, nämligen:

Ismael Diawara, Gustav Granath, Daniel Janevski, Oliver Ekroth, Jacob Ortmark, Sebastian Ohlsson, Ferhad Ayaz, Johan Bertilsson, Marcus Astvald, Christos Gravius, Erik Lindell, Villiam Dahlström, Axel Lindahl, Victor Edvardsen, Christoffer Wiktorsson, Adam Carlén, José Segura Bonilla, Jeff Gal

Regeringen ska utreda möjligheten att släppa in ett begränsat antal åskådare längre fram i höst. Tills vidare spelas dock superettan alltjämt utan publik. Du kan däremot som vanligt se matcherna på Dplay.