Seid Korac klar för Degerfors IF

Degerfors IF och den luxemburg-serbiska mittbacken Seid Korac är överens om ett treårsavtal. Seid kommer senast från Akritas Chlorakas i den cypriotiska högstadivisionen, dit han varit utlånad från danska Esbjerg.

21-årige Seid Korac är född och uppväxt i Luxemburg och spelade som ung i klubben CS Oberkorn. I tidiga tonåren tog han klivet över till den större och mer meriterade klubben Rodange 91, vars akademi han kom att tillhöra i tre år innan han som 16-åring flyttades upp i A-laget. Seids prestationer på planen gick inte obemärkt förbi i och han har spelat totalt 31 landskamper med Luxemburgs olika U-landslag.

2019 värvades Seid Korac till tyska storklubben 1. FC Nürnberg där han främst spelade matcher med klubbens U19-lag och andralag i fjärdedivisionen Regionalliga. Den 11 november 2020 gjorde Seid Korac sin hittills enda A-landskamp för Luxemburg i en träningsmatch mot Österrike.

I augusti 2021 värvades Seid Korac till den danska klubben Esbjerg fB där han fick kontinuerligt med speltid och utsågs till matchens lirare i sin första match. Sedan augusti 2022 är Seid Korac utlånad till klubben Akritas Chlorakas som spelar i den cypriotiska högstadivisionen. Seid kommer att spela tre matcher till med Akritas Chlorakas innan han ansluter till Degerfors IF i slutet av januari.

– Det känns riktigt bra. Jag är glad att få komma till ett lag som tydligt visat att de är intresserade och som verkligen vill ha mig. Jag ser fram emot att få komma till Degerfors och spela i allsvenskan. Jag vill bidra till att Degerfors IF gör en bra säsong och att laget kan ta ytterligare kliv uppåt, säger Seid Korac.

Seid Korac (lagkapten, längst till vänster) tillsammans med Luxemburgs U21-landslag innan matchen mot Sverige i EM-kvalet 8 juni 2021.

– Som spelare är jag väldigt aggressiv. Jag hatar att förlora och gör allt för att vinna. Min styrka är framför allt duellspelet och jag brukar beskriva mig själv som en ”ful försvarare”, avslutar Seid Korac.

Sportchef Patrik Werner om nyförvärvet

– Seid Korac är en spelartyp som vi sökt efter ett tag och jag tror att han kommer att passa perfekt hos oss. Det är en spelare som är väldigt stark i dueller, vid uppspel och fasta situationer. En hårt jobbande mittback med stor potential.

Varmt välkommen till Degerfors IF, Seid Korac!