Seger i första kvalomgången – nu får damerna spela ”final” på Gotland

Sedan starten har Degerfors IF damlag klättrat snabbt i seriesystemet och vann både fyran och trean i ett svep. Nu kan man göra det smått sanslösa och avancera ännu serie.

Damernas kval till division 1 började nämligen magnifikt i helgen och den meriterande 3-1-segern mot Östertvåla gör att det blir en kvalfinal på Gotland kommande helg.

Förutsättningarna är enkla: Degerfors spelar division 1-fotboll nästa säsong om man kryssar eller vinner borta mot P18. Då vinner man kvalgruppen.

– Allt det här är en rolig upplevelse för oss, och nu har vi satt oss i ett bra läge. Vi har inga krav på oss att vi ska gå upp, men nu är vi här, och det är jättekul, och vi ska givetvis försöka ta det, säger Patrik Werner, tränare i Degerfors.

Tyra Eriksson (1-0), Ida Henriksson (2-1) och Jamie Tiuraniemi (3-1) sköt DIF till segern i en jämn tillställning mot Östertvåla. Gästerna var tvungna att vinna för att ha en teoretisk chans att gå segrande ur kvalet.

Men i den andra halvleken tog DIF över när man malade på. Hemmalaget hade ett par kvalificerande lägen att ta ledningen innan Ida Henriksson satte 2-1 på straff.

– Så när vi gör det målet blir det rätt tacksamt för oss. Vi kunde stänga igen men också göra ett viktigt mål som gör att vi har bättre målskillnad. Nu kan gå vidare på ett kryss i Gotland.

Det var väldigt ovisst på förhand eftersom det är två lag från olika serier. Vad är det du tycker som avgör i slutändan

– Vi har en bred och jämn trupp som jag tycker blir lite utslagsgivande. Östertvåla hade tre-fyra riktigt bra spelare, medan vi är lite jämnare som kör och tuggar på. Vi gjorde det jobbigt för Östertvåla samtidigt som vi tar tillvara på chanserna som dyker upp, säger Patrik Werner.

Degerfors har nu en jättechans att gå upp till division 1, men en riktigt tuff match återstår. P18 besegrade liksom Östertvåla när de vann med 2-1 på bortaplan.