Ronald Mukiibi klar för Degerfors IF

Den välmeriterade mittbacken Ronald Mukiibi är överens med Degerfors IF om ett tvåårsavtal. 30-åringen kommer senast från Östersunds FK där han spelat de senaste sju säsongerna.

– Jag besökte Degerfors och fick ett positivt intryck direkt, jag känner mig extremt taggad och vill bara komma i gång. Det känns som att det som byggs här i Degerfors IF just nu är väldigt spännande och det ska bli väldigt intressant att se vad vi kan åstadkomma tillsammans, säger Ronald Mukiibi.

Förutom Östersunds FK har Ronald Mukiibi tidigare representerat Qviding FIF och BK Häcken. Han representerar dessutom Ugandas landslag.

– Jag har varit i Östersund i sju säsonger och varit med på hela äventyret med avancemang från Superettan till Allsvenskan och spel i Europa. Jag är tacksam för tiden jag hade där och allt jag fick uppleva men livet går vidare och det är dags för ett nytt spännande kapitel i mitt liv, säger Ronald Mukiibi.

Ronald Mukiibi är väl bekant med Degerfors IF och mötte laget så sent som den 5 december, när Degerfors IF säkrade det allsvenska kontraktet i 87:e minuten. Han hade dessutom ett skott i stolpen under matchen.

– Det är lite sjukt ändå, så här i efterhand så inser jag att det inte var menat att den skulle gå in, hade den gått in hade jag kanske inte varit här idag och spelat allsvensk fotboll med Degerfors IF 2022.

Som spelare beskriver Ronald Mukiibi sig själv som en bolltrygg mittback med bra passningsfot.

– Jag ser mig själv som en bolltrygg mittback. Gillar att spela en passningsinriktad och positiv fotboll och jag gillar att göra mål, så en defensiv anfallare, kan man kalla det.

Sportchef Patrik Werner är nöjd med att Ronald Mukiibi valt att skriva på för Degerfors IF.

– Ronald är en rutinerad och stabil mittback. Han kommer att kunna bidra både på och utanför planen. En spelare som läser spelet bra och ger trygghet bakåt. Sedan kan han göra mål också, säger Patrik Werner.

Varmt välkommen till Degerfors IF, Ronald Mukiibi!