Rödvitt redo för allsvensk premiär mot AIK

Jag var 12 år när jag gick sommarfotbollsskolan med Ola Toivonen som ledare.

Jag var 28 år när jag stod utanför Bravida Arena på Hisingen.

Jag är 29 år när Bruket vaknar.

– Viktor Thunberg

Bruket vaknar. Degerfors IF är tillbaka i serien en hel bygds själ längtat efter i över två decennier. Imorgon, måndag, klockan 19:00 är det äntligen dags för allsvensk premiär. Motståndaren heter AIK och matchen spelas på nationalarenan i Solna.

AIK har blivit svenska mästare 12 gånger. Ifjol blev klubben, efter en ojämn säsong, nia i den högsta serien.

För Degerfors IF blir det här den första allsvenska matchen på närmare 24 år.

Degerfors första allsvenska premiär sedan 1997. Hur känns det att ha ansvaret för den?

– Verkligen kul. Det är ju något man drömt om. Det blir nog ännu mer påtagligt imorgon, när det är dags, säger tränare Tobias Solberg.

Med all respekt för de klubbar laget ställdes mot i superettan förra året är det nu dags att möta det man brukar kalla ”storklubbar”. AIK är en av Sveriges största fotbollsklubbar. Vad är det för motståndare ni ställs emot i premiären?

– Det är såklart en tuff motståndare. Ett lag som är väldigt bra defensivt och som har många bra spelare. Det kommer bli en svår uppgift för oss, men vi hoppas att vi också är bättre i år jämfört med i superettan. Vi ska kunna ge dem en match, säger tränare Andreas Holmberg.

Hur har ni förberett er för den här premiären?

– Egentligen har vi gjort som vanligt. Inget extra. Visst, det är en premiär men det vet alla om, så det är bara att försöka göra som vanligt, så mycket som möjligt. Träna bra och förbereda sig bra, oavsett vilken match det handlar om. Inget speciellt bara för att det är premiär eller för att vi möter AIK, säger Tobias Solberg.

Vad tror ni blir den största skillnaden när det gäller hur Degerfors får ta sig an matcherna i allsvenskan jämfört med i superettan?

– Vi får förutsätta att vi kommer behöva försvara oss lite mer än vad vi behövde göra i superettan, men vi hoppas att vi kommer kunna spela vårt spel på samma sätt som vi gjorde då. Spelarna i allsvenskan är skickligare, håller ett högre tempo och alla de bitarna… det blir ju en större utmaning i år, säger Andreas Holmberg.

Om vi tittar på premiärmotståndaren AIK; vilka spelare bedömer ni som de största hoten där?

– Till att börja med har de två svenska landslagsspelare (Sebastian Larsson, Mikael Lustig). Sedan har de en solid backlinje med rutin på de flesta platserna. De har spelat på hög nivå, varit utlandsproffs. De har individuell skicklighet i spelare som Nicolás Stefanelli, Saku Ylätupa och Nabil Bahoui. De kan göra sina spelare, en mot en. Egentligen har hela laget massor av erfarenhet av spel både i allsvenskan och utomlands så det är svårt att peka ut någon, men visst sticker landslagsspelarna ut, säger Tobias Solberg.

Hur ser läget ut i Degerforstruppen inför premiären?

– Alla är tillgängliga, säger Andreas Holmberg.

– Alla, ja. Alla är uttagningsbara vilket är fantastiskt, tillägger Tobias Solberg.

Tränarduon har tagit ut följande matchtrupp:

Ismael Diawara, Gustav Granath, Jonathan Tamimi, Oliver Ekroth, Nicklas Maripuu, Sebastian Ohlsson, Ferhad Ayaz, Johan Bertilsson, Sargon Abraham, Christos Gravius, Erik Lindell, Villiam Dahlström, Sean Sabetkar, Victor Edvardsen, Anton Kralj, Abdelrahman Saidi, Adam Carlén, Jeff Gal

Alla allsvenska matcher visas på Discovery+. Just nu kan du skaffa deras årspaketet för endast 199 kr/månad (ord. pris 299kr/månad). Om du klickar på annonsen här nedanför och tecknar ditt abonnemang via den länken är du dessutom med och stöttar Degerfors IF ekonomiskt.