Rödvitt jagar kvartsfinal i match mot Utsikten

Under helgen avgörs gruppspelet i svenska cupen 2020/21. I grupp 2 sitter Degerfors IF i förarsätet när det gäller att knipa förstaplatsen vilket också innebär avancemang till kvartsfinalerna. Rödvitt har sex poäng och jagas av Elfsborg och Falkenberg som båda står på tre poäng och dessutom möts.

DIF ställs imorgon, lördag, mot det hittills segerlösa division 1-laget Utsiktens BK från Göteborg. Matchen spelas på Stora Vallas konstgräs, startar klockan 15:00 och visas på C More.

Degerfors går vidare vid seger eller kryss. Det blir också avancemang vid förlust så länge ingen vinner matchen mellan Elfsborg och Falkenberg.

Ni har allt i egna händer och möter ett Utsikten som inte har något att spela för. Hur gör man för att inte snubbla på mållinjen då?

– För oss handlar det återigen om att göra en bra prestation. Vi ska spela mot ett Utsikten som säkert ser den här matchen som en viktig förberedelse inför sitt seriespel och vill göra bra ifrån sig. Även om de inte kan gå vidare kommer de vilja göra en bra insats och visa vilket skickligt lag det är. Det är viktigt att vi är helt närvarande och själva vill göra en bra insats, så att vi kan följa upp de två bra matcherna vi spelat hittills, säger tränare Tobias Solberg.

I Utsikten får ni möta ett lite mer spelande lag igen, eller hur?

– Ja, verkligen! Det är ett bollskickligt lag som hade stort bollinnehav mot Falkenberg. En match de förde. Det är inte ett lag som slår ifrån sig bollen bara för att det spelar i division 1, och vi kommer säkert få se en kamp om bollinnehavet. För vår del gäller det att inte få panik de gånger det är Utsikten som har bollen.

Jag tror att det var Andreas Holmberg som var inne på att ni förstås är med i cupen för att tävla, men att det så här tidigt på säsongen ändå är prestationen som är viktigast. Har er bild av cupen förändrats på något sätt, nu när en kvartsfinal finns inom räckhåll?

– Nja, det är klart att vi vill gå vidare när vi har den möjligheten men fokus ligger på att göra bra insatser. Sedan är det självklart att vi hellre spelare kvartsfinal än att vi inte gör det.

Anton Kralj har tränat mer och mer med laget. Hur nära är han att faktiskt kunna spela?

– Han har tränat på bra och har varit med för fullt under den här veckan. Han har haft en lång skadeperiod men är snart aktuell. Varken han eller Christos Gravius (snart tillbaka efter hjärnskakning) kommer dock vara med i matchtruppen imorgon. Det är hursomhelst väldigt glädjande att Anton är på gång, är med på träningarna och spelare fotboll.

Noterbart är att Nicklas Maripuu är tillbaka efter sin avstängning. Sebastian Ohlsson står över matchen för att vila kroppen.

Tränarna har tagit ut följande spelare i matchtruppen:

Ismael Diawara, Gustav Granath, Jonathan Tamimi, Daniel Janevski, Oliver Ekroth, Nicklas Maripuu, Ferhad Ayaz, Johan Bertilsson, Sargon Abraham, Erik Lindell, Villiam Dahlström, Victor Edvardsen, Abdelrahman Saidi, Christoffer Wiktorsson, Adam Carlén, Adhavan Rajamohan, Jeff Gal