Revanschsuget DIF mot Varberg: ”Vi är ett bättre lag än vi visat i de senaste matcherna”

1992. Jag är 10 år. Milenko Vukcevic. Höst, himlen lyser av bengaler. Sören Cratz. På Stora Valla. I tv-rutan. Ulf Ottosson. Det omöjliga. Henrik Berger. En bomullstuss. I krysset. Pojkar blir till män. Jag vaknar. Bruket firar. På Mässen.

90-talet. Ett dansande decennium. Mitt decennium. Dusko Radinovic. Fotbollsfester. Cupfinal. Vujadin Stanojkovic. Vulkanerna. Stora Valla lyser grön. Länsderby. Scener. Parma kommer till ”Lilla Italien”. En hörna. Direkt i mål. Himmel blir till helvete.

Andreas Andersson. Mer fotbollsfester. Marino Rahmberg. Bruket ler och dansar.

Drama. Degradering. Höst. Mörker. Ridå. Bruket gråter. Jag möter mina hjältar. Tränar med dem. Pratar med dem. Rövarspråk. En rå värme. Förundras. Bengt visar bilder. Jag kan dem alla. Bruket tar emot.

Åren går. Jag blir äldre. Hänger ändå med. Stöttar. På håll. På plats. I Vallentuna. I Västerås. På Stora Valla. Bruket går in i framtiden.

Tony. Mark. Mille. Stahre. Höga berg och djupa dalar. Gunnar kramar mig. Minns mig. Slutar ändå med sorg. För Gunnar, bruket och mig. Bruket lider.

Jag är 27 år. Patrik Werner. På Gröndals IP. Jonas Lindskog. Ser alla röd-vita. På planen och vid sidan av. Pratar med spelarna efteråt. Optimism. Vi klarar detta. Bruket klarar detta. Tillbaka. ”Heja röda, vita laget!”. Bruket firar åter på Mässen.

Jag är 28 år. År av öden och äventyr med bruket följer. Spelare. Profiler i mängder. Patrik. Jonas. Stefan. Solberg. Andreas.

Möter röd-vita vänner och supportrar. Överallt. Aldrig ensam med oss. Bruket är i samtiden.

Jag är 38 år. Tror på det. Vi är på gång. Vi är laddade, vi är tända. Den stora dagen är inom räckhåll. Och pandemin likaså. Bruket är i brygga. Men Berra, Sebastian och Victor vill mer. Vi klarar det. Vi är tillbaka. I sjunde himlen. Med fyrverkerier. Runt bussen. Bruket får glädjefnatt och firar. Precis som förr. Bruket kan än.

När bruket vaknar på nytt är jag 39 år och längtar till allsvenska omgångar för att följa, stötta och stå upp för sitt lag.

– Rikard Werner

I morgon ställs Degerfors IF mot Varberg BoIS och klockan 17.30 blåser domaren igång för avspark. För rödvitt handlar det åter igen om att försöka hitta tillbaka till det vägvinnande spelet och bryta den nuvarande förlusttrenden.

– Vi är revanschsugna och taggade till tusen. Vi har haft en bra träningsvecka och är redo för den här matchen, säger Andreas Holmberg, tränare i Degerfors IF.

Varberg ligger just nu två poäng bakom Degerfors i tabellen och kommer stärkta av en 2-0-triumf, hemma mot IFK Göteborg.

Ni har vid seger möjlighet att skapa andrum ner till Varberg, men också bli omsprungna vid förlust. Hur viktig är den här matchen i det här skedet av serien för er?

– Alla matcher är viktiga på sitt sätt, men vi jobbar vidare och sagt att vi inte tittar på tabellen. Förr eller senare kommer vi ta poäng igen och vi är tillräckligt bra för att klara oss kvar i den här serien. Det viktigaste för oss är att göra bra prestationer, då kommer också poängen, säger Andreas Holmberg och fortsätter:

– Är det något vi märkt, och lärt oss, är att det krävs otroligt bra prestationer i den här serien för att vinna. Fokus måste ligga på det.

Inledningen av allsvenskan startade lite knackigt och det var en trend som vändes då. Vad skruvade ni på då som går att göra igen?

– Det handlar främst om tro på vårt spel, det vägvinnande spelet. Vi måste försöka göra allt ännu bättre, ett snäpp till och även på träningar. Det har vi fokuserat på. Vi vet att vi är ett mycket bättre lag än vad vi visat i dom tre senaste matcherna.

Vad är din uppfattning om Varberg som lag?

– Ett försvarsstarkt lag som är otroligt ivriga och aggressiva i presspelet. De jobbar stenhårt för varandra och är ett tungt lag att möta. Vi skruvar som vanligt på en del taktiska moment beroende på vilka vi möter, men det viktigaste är som sagt vår prestation, energin och såna saker, menar Holmberg.

Adam Carlén är tillbaka efter avstängning. Vad är status på Sargon Abraham som missat de tre senaste matcherna på grund av skada?

– Han är tillbaka och tränat för fullt hela veckan. Han var tillbaka i slutet på förra veckan också, men då vi valde att låta honom vila och få en hel träningsvecka inför Varbergsmatchen istället.

Det gör att Degerfors tagit ut följande matchtrupp:

Ismael Diawara, Gustav Granath, Jonathan Tamimi, Daniel Janevski, Oliver Ekroth, Sebastian Ohlsson, Johan Bertilsson, Christos Gravius, Sargon Abraham, Villiam Dahlström, Sean Sabetkar, Victor Edvardsen, Adam Carlén, Anton Kralj, Abdelrahman Saidi, Justin Salmon, Adhavan Rajamohan, Jeff Gal.

Tillställningen går att se på Discovery+ eller på Stora Valla som öppnar upp mer för publik. Biljetter finns tillgängliga att köpa Medborgargatan 1 i Degerfors. Max fyra biljetter per person.