Rasmus Örqvist klar för Degerfors IF

Mittfältsgiganten Rasmus Örqvist har skrivit på ett treårsavtal med Degerfors IF. 23-åringen stod för två mål och fyra assist på 27 matcher för Norrby under 2021. Rasmus Örqvist har förutom Norrby spelat i Skövde AIK i division 1, men det var i Våmbs IF han en gång i tiden inledde sin fotbollskarriär. Nu tar han steget utanför Västergötlands gränser för att ansluta till Bruket.

Rasmus Örqvist har under inledningen av 2022 omgärdats av rykten och framför allt placerats i Degerfors IF. Han tycker att det är skönt att allting nu är klart.

– Det känns riktigt skönt att det är klart och att jag kan börja fokusera på att komma in i laget och den allsvenska säsongen, säger Rasmus Örqvist.

Helt ny i den röd-vita tröjan är han inte. Rasmus Örqvist provspelade faktiskt med laget för några år sedan. Han känner dessutom Gustav Granath, Abdelrahman Saidi och Dijan Vukojevic, som han tidigare spelat med i Skövde AIK och Norrby.

– Jag har ju varit här tidigare och provtränat för några år sedan, så jag har lite koll. Jag känner även några spelare i laget. Man märker även på fansen att det är speciellt här, jag tänker framför allt på närheten och det familjära. Man blir omhändertagen på ett sätt som är unikt i fotbollssverige. Degerfors IF är en anrik förening.

Nu ser Rasmus Örqvist fram emot att få ansluta till truppen och delta i förberedelserna inför allsvenskan. Han har dessutom höga tankar om truppen och alltid höga krav på sig själv.

– Att få spela allsvensk fotboll är en otrolig känsla som jag verkligen ser fram emot. Det känns som Degerfors IF har fått ihop ett bra lag och jag har höga förväntningar på mig själv och laget.

Rasmus Örqvist beskriver sig själv som en löpstark spelare som alltid gör allt för laget.

– En löpstark tvåvägsspelare som kan bidra med såväl mål som assist. Jag fungerar både offensivt och defensivt. Många beskriver mig som allround och jag är en spelare som springer mycket och offrar mig själv för laget.

Sportchef Patrik Werner är mycket nöjd över att Rasmus Örqvist anslutit till klubben.

– Rasmus är en mycket fin spelare som vi har följt under en längre tid. Han är användbar på flera positioner och kommer hit med en mycket fin säsong bakom sig i Norrby.

Varmt välkommen till Degerfors IF, Rasmus Örqvist!