Rafflade avslut när DIF besegrade Sturehov

Efter några tunga förluster lossnade det äntligen för Degerfors igen – även om det satt långt inne. Ett tvåmålsunderläge (1-3) vändes till 4-3-seger hemma mot Sturehov.

Avgörandet kom på tilläggstid med 30 sekunder kvar att spela när Maja Edlund rullade in bollen över mållinjen.

– Nu var det vår tur att ha lite medstuds. Det har grinat emot oss lite i ett par matcher, så det här var givetvis efterlängtat, säger Patrik Werner, tränare i Degerfors.

Sturehov ledde alltså med 3-1, men Jessica Karlsson fick till en viktig reducering i halvtidsvila och tog in Degerfors i matchen igen.

– Det såg ut som det brukar göra, vi släppte in lite för enkla mål, men vi kände ändå att vi hade en bra chans att vända på det. Vi skapar inte lika mycket i den andra halvleken men får in 3-3 och försökte sedan gå för det.

I den 92:e minuten avgjordes det. Josefin Sjöholm tog sig bakom backlinjen och hennes skott touchades vidare till Maja Edlund på bortre stolpen, som slog in 4-3. Övriga målskyttar var Rosie Orr (1-1) och Ida Henriksson (3-3).

– Vi får ett lyft av det här och det blir lite lättare att motivera sig fortsättningen. Vi ska egentligen inte förlora mot Norrstrand och Säffle, och det slog sönder oss lite då. Nu ska vi fortsätta köra på och ta så mycket poäng som möjligt. Det är ett svårt schema, men det har Norrstrand också och chansen finns ju, säger Werner och fortsätter:

– Viktigt att vi tänker långsiktigt, jobbar på vissa grejor och fortsätter ta våra steg. För oss handlar det som sagt om att fortfarande få en vana att spela tuffa och bra matcher.

Förutom serieavslutningen har även damerna Säffle kvar att möta i DM – som dels är kvalificerande för Svenska Cupen nästa år. Det kommer också vara ett revanschsuget DIF som förlorat två tajta matcher mot just Säffle i serien.

– Vi har inte gjort upp med Säffle om matchtid än, men det lutar åt att det blir efter serien är avslutad, berättar Werner.