Publiken tillbaka – då bjöd DIF på underhållande vändning

När åskådarna, och alla DIF-supportrar, till sist fick komma in på Stora Valla igen fick de mycket att jubla och applådera åt. Degerfors vände och vann mot Östersund – efter en stark vändning i den andra halvleken.

Adam Carlén hängde högst i luftrummet när han nickade in kvitteringsbollen, Victor Edvardsen sågade sig fram i boxen för att ge DIF ledningen och inhoppande Villiam Dahlström punkterade tillställningen med sitt 3–1-mål.

Särskilt Carléns 1–1-mål blev viktigt för matchens fortsättning. DIF hade nämligen problem att tygla Östersunds kontringsspel i första halvlek så när ÖFK:s Francis Jno-Baptise, i just en snabb omställning, petade in returen hade gästerna knackat på dörren länge och gjort sig förtjänt av ett ledningsmål.

Men Degerfors kom tillbaka – via Carléns perfekt utförda nickmål.

Efteråt undrade Degerforstränaren Tobias Solberg om den inte träffade bakhuvudet…

– Haha, nu är det mycket kommentarer. Antingen är det bakhuvudet, blundar eller felträff, skrattar Carlén och fortsätter:

– Jag har inte gjort så många nickmål i min karriär och folk har varit på mig, dels för att jag är så lång och kanske för att jag borde kunna göra fler mål på nick, så nu var det otroligt skönt att kunna knoppa in den. Fin träff var det också!

Carlén är inte ovan att vinna nickdueller – men det har inte skett så ofta under offensiva situationer i boxen.

– Jag har inte riktigt trott på mig själv där. Ska man göra mål i straffområdet måste man verkligen ha suget, för det är stentufft där inne med så många som går mot bollen. Den här gången kom jag loss från min markering och bollen kom ganska hårt, då är det lättare styra in den, säger Degerfors balansspelare.

Målet gav också Degerfors en rejäl vitamininjektion i matchen.

– Vi kände att vi fick ett bättre bet på dom, ett mentalt övertag och energi av målet. Fotboll är så psykologiskt. Skärpan kommer tillbaka, intensiteten likaså och vi blev mycket lugnare och finare i vårt spel och kunde lira bort pressen, förklarar Carlén.

När Degerfors fick igång maskineriet och kombinationerna orkade Östersund inte stå emot. Med drygt 20 minuter kvar av matchen kom det förlösande 2–1-målet av Victor Edvardsen.

Och då var det ett fyrverki av målvrål på Stora Valla.

– På Stora Valla kan det kännas som mer folk än på en större arena, eftersom den är så liten och publiken är nära. Man har verkligen saknat det, det ger en extra adrenalinkick även om man såklart är taggad i matcher utan publik också. Men det går inte att komma ifrån att det är en helt annan grej att känna stödet. I dag var det bra tryck, säger Carlén.

Degerfors har nu tre raka segrar på Stora Valla (Djurgården, Örebro och Östersund) och en målskillnad på 8–1.

Nästa gång är det Malmö FF som besöker bruket, men innan det möter väntar ett bortamöte mot Hammarby för Degerfors.

– Det är tufft att komma till Valla och det tror jag alla börjar förstå, avslutar Carlén.

Startelva:

Ismael Diawara

Sebastian Olsson – Oliver Ekroth – Sean Sabetkar

Ferhad Ayaz – Christos Gravius – Adam Carlén – Anton Kralj

Johan Bertilsson – Victor Edvardsen – Sargon Abraham

Mål:

0–1 (29’) Francis Jno-Baptise

1–1 (46’) Adam Carlén

2–1 (72’) Victor Edvardsen

3–1 (90’) Villiam Dahlström

Byten:

62’ – In: Gustav Granath. Ut: Ferhad Ayaz

74’ – In: Abdelrahman Saidi, Villiam Dahlström. Ut: Johan Bertilsson, Sargon Abraham.

90+2’ – In: Adhavan Rajamohan, Erik Lindell. Ut: Victor Edvardsen, Anton Kralj.