Praoelever – en självklarhet i Degerfors IF

Degerfors IF har under våren haft flera skolelever som praktiserat i föreningen. Föreningen ser det som en självklarhet att i största möjliga mån vara med och bidra till att elever får en meningsfull och innehållsrik praoplats.

För att bidra till att ge eleverna bästa möjliga förutsättningar för att göra genomtänkta val för framtiden, har Degerfors IF valt att ta emot praoelever. På kansliet finns ett mindre spektrum av yrken representerade. Bortsett från det rent sportsliga, finns personal som arbetar med bland annat ekonomi, kommunikation, marknad, sälj, hållbarhet och evenemang. Praoeleverna har fått en inblick i hur verksamheten kring själva fotbollen fungerar och aktivt deltagit i den dagliga driften.

– Jag har varit med på möten, skrivit fakturor och hjälpt till med matchanalyser. Jag har dessutom varit med och hjälp till på de olika lagens träningar, säger Wilmer Mälman som går i årskurs 9 på Stora Vallaskolan i Degerfors.

– Att ta emot praoelever är en självklarhet. Vi, precis som alla andra, behöver bidra till att unga får komma ut på arbetsmarknaden. Prao är en viktig del av skolans studievägledning och en grymt bra källa till inspiration och motivation för eleven. Om det offentliga, näringslivet och föreningslivet hjälps åt kommer alla unga att ges den här möjligheten. För oss i Degerfors IF är det solklart att prao inte endast ska vara att besöka mammas eller pappas jobb, prao är så otroligt mycket mer än så, säger klubbchef Lars Weman.

Under prao-tiden har eleverna en handledare som ser till att de känner sig trygga. Handledaren ser också till att eleverna hela tiden har en meningsfull sysselsättning och uppmuntrar dem till att prova olika arbetsuppgifter.

– Jag tycker om laget och har varit en supporter länge. Det roligaste har varit att få hjälpa till på träningarna, speciellt A-lagets träningar. I framtiden skulle jag kunna tänka mig att jobba som sportchef eller någonting annat runt själv fotbollen, säger Filip O’brien som går i årskurs 8 på Bredgårdsskolan i Karlskoga.