Petter Toivonen ny huvudtränare och sportchef i damlaget

Degerfors IF är överens med Petter Toivonen som blir ny huvudtränare och sportchef i föreningens damlag. Petter kommer närmast från Strömtorps IK där han varit huvudtränare de två senaste åren.

– Det är känns spännande och roligt att vara tillbaka i Degerfors IF:s organisation. Även om jag haft lite andra uppdrag vid sidan av rollen som tränare i Strömtorps IK, så ska det bli spännande att få jobba som sportchef också. Vi har ett stort jobb framför oss de närmsta månaderna med att sy ihop en trupp. Mitt mål är att vi först och främst ska etablera oss på den här nivån. Men det blir tufft, det är en mycket svårare division 1-serie 2023 än vad det var 2022, säger Petter Toivonen.

– Jag är oerhört nöjd med rekryteringen. Vi träffade flera kandidater, men efter vår behovsinventering så kunde vi konstatera att vi behöver en huvudtränare och en sportchef, som tar det övergripande ansvaret för damfotbollen i Degerfors IF. I Petter får vi en kompetent och erfaren tränare som även har stor kännedom om spelare såväl lokalt som regionalt, vilket vi kommer att ha nytta av, säger klubbchef Lars Weman.

Petter inledde sin spelarkarriär i Degerfors IF som 5-åring. Därefter kom han att spela för flera lokala klubbar som Kanada BK och Strömtorp. Han har även hunnit med ett utlandsäventyr till grekiska Kavala. Tränarkarriären inledde Petter som assisterande tränare i Strömtorp 2011, därefter har han tränat Villastaden och Strömtorp igen innan han återvände till Degerfors IF:s akademi. Petter har även tränat RIK Karlskoga i två år. 2020 var han tillbaka i Strömtorp igen innan det nu blev blev dags för Degerfors IF:s damlag.

Välkommen Petter!