Peter Gwargis klar för Degerfors IF

Degerfors IF är överens med Malmö FF om ett lån av Peter Gwargis. Lånet sträcker sig över hela 2023 och den 22-årige anfallaren ansluter till truppen direkt. Under måndagen gjorde Peter sin första träning på Stora Valla.

Peter Gwargis inledde sin fotbollskarriär i Jönköpingsklubben IFK Öxnehaga. Han har därefter representerat såväl Husqvarna FF och Jönköpings Södra, som är de två stora klubbarna i smålandskommunen. 2018 värvades Peter som 18-åring till engelska storklubben Brighton & Hove Albion som han tillhörde till i tre år. I juni 2021 gick flyttlasset till Malmö FF och inför 2022 lånades Peter ut till Jönköpings Södra. Peter ådrog sig en korsbandsskada tidigt under året och missade resten av säsongen till följd av den. Peter är på plats i Degerfors och deltog i dagens träning under eftermiddagen.

– Det skönt att det äntligen är klart. Jag är otroligt glad över att vara här nu längtar till jag får sätta igång, träffa grabbarna, komma ut och spela här på Stora Valla. För mig har det viktigaste varit att ha en plan eftersom jag kommer tillbaka från allvarlig skada. Jag hade ett bra snack med Degerfors och tränarna. Det är en väldigt familjär klubb och jag känner att det är exakt det jag behöver, säger Peter Gwargis.

– Jag är en offensiv spelare som är kreativ i sista tredjedelen. Jag gillar att skjuta, göra mål och assist. En poängspelare.

Sportchef Patrik Werner om Peter Gwargis

– Peter är en spelare som jag följt sedan han spelade i Superettan. Han besitter många kvalitéer i offensiven och det är en poängspelare som passar in i sättet vi spelar på. Eftersom han varit långtidsskadad behöver han tid på sig att komma tillbaka in i det, men när han väl är i form igen är jag övertygad om att vi kommer få nytta av hans kvalitéer.

En längre intervju med Peter Gwargis publiceras här på degerfors.se senare i veckan.

Varmt välkommen till Bruket, Peter Gwargis!