Oscar Wallin klar för Degerfors IF

Degerfors IF förstärker truppen med Oscar Wallin som blir det andra nyförvärvet inför den allsvenska säsongen 2022. Den 20-årige mittbacken kommer närmast från Hudiksvalls FF och har skrivit på ett treårsavtal.

– Det känns riktigt bra. Degerfors IF känns som rätt klubb att ta nästa steg i. Jag fick tidigt en bra känsla för klubben, för sättet man spelar på och den familjära stämningen. Jag tror att det är en miljö som passar mig, säger Wallin.

Den unge mittbacken lämnade GIF Sundsvall inför 2021 och gjorde sedan 26 matcher i division 1 norra. Under året hade Oscar Wallin en utvecklingskurva som pekade rakt uppåt. Han stod för många fina insatser och fick bland annat provspela för den schweiziska storklubben FC Basel. Oscar Wallin beskriver sig själv som en offensiv mittback som spelar mycket på sin spelförståelse.

– Mina mål under 2022 är att ta plats i startelvan och vinna så många matcher som möjligt. Degerfors IF spelar en fotboll som som tilltalar mig och som jag vill vara en del av. Jag har sett flera matcher och jag känner igen mig mycket i lagets spelfilosofi.

Oscar Wallin är född och uppväxt i Sundsvall. Han tillhörde i unga år klubben Essviks AIF och kom till GIF Sundsvalls akademi som 15-åring. Tränare Tobias Solberg har följt Oscar Wallin under en tid och säger såhär om nyförvärvet:

– Det är en intressant mittbackstyp som vi gillar och det är jättekul att han valt att representera Degerfors IF. Oscar är bra på att driva upp bollen och hitta alternativ. Oscar ser mycket intressant ut trots att han är oprövad på allsvensk nivå. Jag ser fram emot att få jobba med Oscar, avslutar han.

Vi önskar Oscar Wallin varmt välkommen till Degerfors IF.