Ortmarks mål räddade poäng i herrarnas toppmöte

Jacob Ortmark blev målskytt på sin gamla hemmaplan Grimsta IP och räddade därmed poäng åt ett Degerfors IF som länge var illa ute mot nykomlingen, tillika toppkonkurrenten, Akropolis IF. Hans mål, som kom i den 66:e matchminuten, betydde 1-1 och var resultatet av att ett fint inlägg från Sebastian Ohlsson nickades ner av Johan Bertilsson varpå den tidigare BP-spelaren Ortmark kunde bredsida in bollen på volley.

– Vi hade sagt att vi behövde lyfta in bollarna mer mot straffområdet. Jag tänkte att det förr eller senare kommer dimpa ner en andraboll och att jag då ska se till att vara där. Så enkelt var det, säger målskytten.

Hur ser du på er insats i stort?

– Två olika lag i två olika halvlekar. I den första halvleken var vi tafatta och kom inte upp i den nivå vi ska hålla oavsett om det gällde energi eller det spelmässiga. I den andra halvleken var vi bra. Vi var framåtlutade, pressade motståndarna, spelade med kvalitet och beslutsamhet. Då var vi nära att komma härifrån med tre poäng, men det räckte inte riktigt idag. Vi har inte råd att bara spela bra i en av halvlekarna.

Akropolis tog ledningen redan efter elva minuter då ett inlägg från högerkanten nådde fram till hemmalagets storväxte skyttekung Nikola Vasic. Anfallarens nick smet retfullt in vid Jeff Gals vänstra stolpe.

– En ganska blek första halvlek där vi inte alls hittade vårt spel och hade problem med hur lågt Akropolis stod. Jag tycker även att vi var lite passiva i matchinledningen. Vi var ganska missnöjda då men studsade tillbaka bra i den andra halvleken. Vi gjorde en bra andra halvlek och skulle kanske till slut ha fått med oss alla tre poäng, men med tanke på den första halvleken får vi vara nöjda med en poäng, säger tränare Andreas Holmberg.

Man får väl också lov att säga att Akropolis var ganska starka i sitt spel, främst då i den första halvleken. Försvara sig lågt och ställa om väldigt snabbt. Hur upplevde du motståndet i den första halvleken?

– Precis så som du beskrev det, men vi var också väldigt förberedda på att de skulle spela så. Vi har tränat på det hela förra veckan och har pratat om hur vi vill göra för att skapa målchanser och för att stoppa deras kontringar. I den första halvleken var vi dock för otydliga i det vi gjorde. Vi kladdade för mycket med bollen istället för att sätta tryck inne i straffområdet. Vi måste sätta tryck inne i straffområdet mot lag som backar hem så här mycket. Det tycker jag att vi gjorde i den andra halvleken och då skapade vi målchanser, gjorde mål och borde kanske ha gjort ytterligare något mål.

Var det någon särskild spelarinsats som stack ut idag?

– Jag tycker att Oliver Ekroth gjorde en väldigt bra match. Han är viktig för oss när motståndarna vinner boll. Han vinner tillbaka många bollar. Han kan gå med huvudet högt. I den andra halvleken vara alla bra, men den första halvleken var inte tillräckligt bra.

Nu ska ni ladda om inför ett dubbelmöte med Halmstads BK. Vad kommer hända den närmaste tiden?

– Imorgon är det träning. Sedan har vi ledigt på onsdag. Därefter är det träning torsdag och fredag, matchförberedande inför mötet med Halmstad. Sedan blir det åka av.

Startelva och byten:

Jeff Gal

Gustav Granath – Oliver Ekroth (kapten) – Sebastian Ohlsson

Erik Lindell – Jacob Ortmark – Christos Gravius – Axel Lindahl

Johan Bertilsson – Ferhad Ayaz

Victor Edvardsen

56 minuter: Marcus Astvald ersatte Axel Lindahl och Villiam Dahlström ersatte Ferhad Ayaz.

86 minuter: Adam Carlén ersatte Jacob Ortmark.