Öppna spjäll när DIF slog Häcken

Degerfors IF vann under lördagskvällen en svängig träningsmatch borta mot topptippade allsvenska konkurrenten BK Häcken. Hemmalaget saknade några av sina största profiler men kunde ändå ställa upp med ett på pappret slagkraftigt lag (Leo Bengtsson, Jack Lahne, Rasmus Lindgren).

Det var dock Degerfors som såg ut att ta ledningen redan efter tre minuter. Bollen gick som på ett snöre mellan lagdelarna och nådde till slut Victor Edvardsen som satte den i ribban. Bollen studsade ner på mållinjen, eventuellt in i mål till och med, men domarna bedömde att hela bollen inte var inne.

0-1 kom istället i den 14:e minuten. Oliver Ekroth fick omarkerad löpa fram och nicka in en hörna. Häcken hann sedan både kvittera (hörna, 41:a minuten) och ta ledningen (hörna, 51:a minuten) innan Rödvitt kom in i ett målstim av sällan skådat slag.

59:e minuten: Johan Bertilssons slog en lysande genomskärare till Victor Edvardsen som avslutade säkert. 2-2.

61:a minuten: Johan Bertilsson fick bollen på högerkanten och spelade längs marken in den i straffområdet. Där mötte ”Abdo” Saidi upp med vänsterfoten och så hade Degerfors återtagit ledningen. 2-3.

63:e minuten: En Sebastian Ohlsson-passning från backlinjen nådde fram till Villiam Dahlström som i sin tur frispelade Saidi. Norrby-värvningen fick in bollen mellan benen på den utrusande målvakten och plötsligt stod det 2-4.

Häcken reducerade i den 74:e minuten (ännu en gång på hörna) men lyckades inte få in fler bollar bakom Jeff Gal som stod för en handfull väldigt starka räddningar. Matchen slutade alltså 3-4 och Degerfors IF har nu slagit både fjolårets allsvenska tvåa och fjolårets allsvenska trea under försäsongen.

Ni gjorde fyra mål borta mot Häcken och det känns nästan som att det kunde ha blivit det dubbla. Samtidigt släppte ni in tre mål, och vore det inte för Jeff Gals storspel hade det kunnat bli ytterligare några stycken. Utifrån det perspektivet; hur sammanfattar du matchen?

– Att det är kul med fotboll. Sedan finns det saker att göra bättre, samtidigt som det var saker vi gjorde bra också. Vi skapade många lägen och borde kanske ha gjort ytterligare något mål. Jag tycker att vi hamnade i 2-1-underläge på ett konstigt sätt med tanke på att vi var så pass mycket bättre, men det är så pass små marginaler. Häcken hade ju faktiskt läge att göra 3-1 också, men Jeff gjorde en jättefin räddning. Sedan lyckades vi vända matchen igen då, säger tränare Tobias Solberg och fortsätter:

– Det är väl lite av en slump vi släppte in tre hörnmål, men det är framför allt ett av dem som känns billigt. Det sista målet. Där finns det saker att förbättra.

Ja, samtliga Häckenmål kom på hörnor. Vad beror det på, tänker du?

– Den första hörnan satte de i gång snabbt. Det kom ett skott som Sean Sabetkar försökte nicka undan, men i stället blev det en olycklig touch. Bollen kan lika gärna gå över målet när han får den sortens touch, så det är lite slumpartat att den gick in. Vid det andra målet damp bollen bara ner till en spelare som fick den rätt på foten. Vi blev lite bolltittande. Den sista var inåtskruvad. Mycket trafik framför Jeff. Vi behöver bli bättre där, men samtidigt hade det varit tråkigare att känna att vi släppte in en massa spelmål.

Ännu en gång var det väldigt många olika spelare som fick visa upp sig och som presterade bra mot en bra motståndare. Vad tänker du om att ni fortsatt har en så bra bredd och att det visar sig så här nära seriestarten?

– Det är positivt! Kul att vi har många spelare som är i gott slag. Bra insatser från samtliga som spelade mot Häcken. Det är ett begränsat antal som får starta matcherna, men med inhopp blir det fler som kan vara med och påverka en match. Sedan är inte en elva definitiv för hela året. Det är en jättestyrka att vi har spelare som är sugna och verkligen vill prestera när det får speltid.

Ni har besegrat både tvåan och trean från allsvenskan 2020 nu under försäsongen. Vad betyder det?

– Det är klart att det betyder mycket. Samtidigt mötte vi en stark elva när vi spelade mot Elfsborg, medan Häcken saknade en hel del ordinarie spelare. Dock var det ett bra lag vi mötte, och på bortaplan dessutom. Det är ett bra kvitto för oss at vi får känna att vi är på rätt spår och att vi har här uppe att göra.

Nu återstår endast det allsvenska genrepet. DIF tar emot GAIS på långfredagen.

Startelva och byten

Jeff Gal

Gustav Granath – Sean Sabetkar – Oliver Ekroth – Sebastian Ohlsson

Adam Carlén – Nicklas Maripuu

Johan Bertilsson – Abdelrahman Saidi – Victor Edvardsen

Sargon Abraham

62 minuter: Villiam Dahlström ersatte Sargon Abraham, Ferhad Ayaz ersatte Victor Edvardsen, Adhavan Rajamohan ersatte Johan Bertilsson, Christos Gravius ersatte Adam Carlén, Erik Lindell ersatte Gustav Granath och Daniel Janevski ersatte Oliver Ekroth.

77 minuter: Jonathan Tamimi ersatte Abdelrahman Saidi.