Nyckelmatch och fullsatt Valla: ”Det här man drömt om”

Jag är född 2004 och kan inte vara mer än något år gammal när farsan tar mig till min första match på Stora Valla.

Jag är 7 år gammal när jag 2011 ser Peter Samuelsson göra hattrick mot Hammarby en solig septemberdag.

Jag är 16 år gammal när jag efter veckor av ångest får se mitt kära Degerfors ta klivet upp i svensk fotbolls finrum, men främst av allt så är jag 16 år när Bruket vaknar.

– Vilhelm Carlesjö

Bruket vaknar, lapp på luckan och nyckelmatch.

Det är upplagt för en härlig inramning och publikfest på Stora Valla, med start klockan 15 på lördag, när Degerfors och Halmstad gör upp om viktiga poäng i den allsvenska bottenstriden.

– Det ska bli otroligt roligt. När man gick upp i allsvenskan så var det här man drömde om och såg framför sig – fullsatta läktare på Stora Valla i viktiga matcher. Det ska bli jäkligt skoj att känna stödet, säger Andreas Holmberg, tränare i Degerfors.

En klassisk sexpoängsmatch.

– Dom kallar det för det… Men vi tar en match i taget och det är efter 30 matcher vi ska ha tagit dom poängen som behövs, ett riktmärke som vi kämpar för. Sen vem som tar poäng hit och dit blir inte lika viktigt, sålänge vi tar våra poäng. Vi jobbade så hela förra året och gör det nu också. Vi är på rätt väg i vår formkurva och har ett bra läge hemma mot Halmstad, menar Holmberg.

Victor Edvardsen åkte på rött kort (två gula) mot Varberg och missar därmed matchen på grund av avstängning.

Edvardsen har stått för nästan hälften av era mål. Utan honom – kommer ni att justera på något taktiskt?

– Ja, det gör vi, men inte för att Victor är borta utan vi rättar oss något efter motståndet och trycker på olika saker. Vi har en matchplan och många alternativ framåt, det är tuff konkurrens och jag är övertygad om att andra kommer visa vad dom går för i Victors frånvaro.

DIF visade gryende form innan landslagsuppehållet, efter att ha grävt djupt, och tog en imponerande seger mot AIK och följde det sedan upp det med kryss mot Varberg. Nu känner Holmberg att det är vind i seglet igen.

– Men jag tycker det varit mer vind än bara dom två matcherna. Den goa trenden med bra prestationer tycker jag startade mot Sirius. I fyra matcher har vi haft bra prestationer och till slut fick vi ut lite poäng av det, säger han.

Med tanke på den fina trenden – hur lägligt kom egentligen uppehållet?

– Det är svårt att säga. Vi får se imorgon hur vi har tacklat uppehållet. Men vi har gjort bra träningsveckor med mycket fart och intensitet i och det känns som vi är kvar i samma fina form. Jag hoppas vi kan dra nytta av uppehållet och gör det som vi gjort på träningarna mot Halmstad. Det har sett bra ut.

När Degerfors och Halmstad drabbades samman på vårsäsongen blev det mållöst på Örjans Vall. Gästerna har inte vunnit på sex omgångar, men kommer till Stora Valla med tre raka kryss. Halmstad gör inte särskilt mycket mål (15), men släpper å andra sidan inte till mycket heller (19 insläppta).

I tabellen skiljer det endast en poäng mellan lagen.

– Vi känner till Halmstad väldigt väl, dels från fjolårssäsongen och de har en ganska tydlig linje med vad dom vill göra. Försvarsspelet är oerhört kompakt och man jobbar hårt för varandra. Vi kommer att behöva rörelse och tålamod, men den allra största nyckeln börjar i vårt försvarsspel, att vi sitter ihop som ett lag och försvarar tillsammans. Vi känner oss trygga i offensiven, där vet vi att vi är bra och att vi kommer skapa målchanser.

Förutom avstängde Victor Edvardsen saknas Ferhad Ayaz, Jakob Andersson och Nikola Đurđić i matchtruppen. Samtliga är förkylda.

Tillbaka är dock Gustav Granath medan Anton Kralj har ytterligare en vecka kvar innan han kan bli aktuell för spel igen.

Andreas Holmberg och Tobias Solberg har således tagit ut följande matchtrupp:

Alfie Whiteman, Jonathan Tamimi, Sean Sabetkar, Oliver Ekroth, Sebastian Ohlsson, Ferhad Ayaz, Johan Bertilsson, Sargon Abraham, Erik Lindell, Villiam Dahlström, Gustav Granath, Christoffer Wiktorsson, Axel Lindahl, Abdelrahman Saidi, Adam Carlén, Justin Salmon, Adhavan Rajamohan, Jeff Gal

GeBlod Karlskoga kommer vara på plats på Stora Valla imorgon. Passa på att anmäla dig som blodgivare.